Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
primouza

En liten fråga som ja inte begriper...

Rekommendera Poster

Jag har en Bayliner 2651 -90 som enl uppgift ska vara välservad på varv de senaste 4 åren (kvitton finns från varv)

 

Nu pratade jag med förr förra ägaren (han jag köpte den av hade den bara en kortare tid).

 

Förr förra ägaren säger att han inte har bytt impellern under dom 3 åren han har haft den och den senaste ägaren har inte heller bytt...

 

Kan nån förklara för mig hur F-N impellern kan hålla så länge???

 

Jag har blivit lärd att byta den varje år...

 

Problemet med motorn just nu är att den går varm under en längre tids körning på tomgång men hittar rätt temp så fort man gasar upp igen.

 

I mina öron så borde impellern vara problemet...eller har jag fel?

 

Tacksam för svar!

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara rost i kanalerna också eller något annat som minskar flödet på kylvattnet.

 

Min impeller är inte bytt på fem år, funkar fint!

Att byta den varje år gör man för säkerhets skull, inte för att det egentligen krävs. Men det kan bli dyrt om den pajar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sägs ju att impellern inte ska behöva bytas varje år, men det gör jag i alla fall.  Den sitter ju i drevet på ett alpha one, då blir man ju tvungen att lyfta upp båten ifall den måste bytas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Men om det är rost i kanalerna så borde väl detta fenomen även visa sig när man kör båten?

 

Det är alltså bara när man ligger på tomgång vid bryggan som tempen stiger...

 

Så fort jag kör båten så ligger den stadigt på 60-65°C

 

Exakt hur beter sig motorn när impellern börjar ta slut

och hur beter den sig om termostaten kärvar?

 

 

//S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej ta din termostat och koka den i kastrull och kolla när den öppnar sig och stoppa ner din julskink termometern

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var in på din sida nu och såg att du har ett sådant drev.  Ett alphadrev funkar ju tydligen inte ihop med ett sötvattensystem eftersom impellern är för svag att driva det.  Då måste man i så fall installera en extra vattenpump.  Kan det vara så att motorn blir varm på låga varv just på grund av detta?  Att impellern egentilgen är i klenaste slaget och att ordentligt med kylvatten kommer först när man varvar lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

60-65 grader är lite väl kallt under belastning.

vad får du för temp på tomgång? över 90?

 

Tror inte imp. är dålig iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sjövattenkylning på den så att arbetstemperaturen ska ligga mellan 60-65°C....men slutet system ska man ligga på ca: 90°C...

 

När den har legat på tomgång ett tag så går den upp över 90°C har ja för mig....

 

Känns som om tempmätaren visar fel eller nåt...men de verkar konstigt om den gör de eftersom det bara är på tomgång den ökar...men nåt skit äre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt 65grader är väl inte för kallt under belastning om det är sjövattenkylt system.

Iofs så är väl 60 något lågt, men inte 65.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också sjövattenkylning men lade ner projektet med sötvattenkylning när jag fick reda på det som jag berättade om i ovanstående inlägg.  I och för sig så mår ju inte motorn dåligt av en hög arbetstemperatur, snarare mår den pyton av en låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät inte som nån dum idé...

Beter sig tempen som jag beskriver då?

 

Nästa dumma fråga från min sida...

Vart sitter vattenpumpen? I drevet eller motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är bara rädd att den ska koka efter tag om man inte gasar till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flera förslag om vad det kan vara...

Eller rättare sagt. om man ser till statistiken eller det MEST troliga...vad är det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög arbetstemperatur med sjövattenkylning mår inte motorn alls bra av!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom impellern inte är bytt på jättelänge, och kanske bör bytas i alla fall, är det väl bara att byta den och se om det blir bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet är varvtalsrelaterat, så är det säker flödesrelataerat. Vad påverkar flödet?

1 Impellern

2 Vattenpumpen

3 Kanalerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirkulationspumpen sitter på blocket längst fram på motorn mellan topparna.

 

Sjövattenpumpen/impellerpumpen sitter i drevet om du har Alpha. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man köra vidare även om limporna är lite igensatta?

Ja menar det blir ju bra så fort man får lite varv på motorn.

 

har ingen lust att lägga ut 10-15000:- i vår om det nu skulle vara limporna som är igensatta...

 

Har precis renoverat skölden för 24000:-

 

Men det är klart om man absolut inte ska köra med den så får man väl byta i allafall...vad säger ni som vet?

 

PS. Kanske ska tilägga att liporna/knäna är ockulärbesiktade 2002 och då så g dom jättefina ut enl en båtmarin som jag pratat med.

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello!!!  Borde det inte gå att rengöra limporna??? Om nu så är fallet att limporna är slut kan du ju alltid titta in på denna sida (JAg bifogar en länk nedan) Dom är billiga och har även mycket bra priser på annat...

 

http//www.usaonline.se

 

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En till liten undran...

Dom säger att man ska byta limpor och knän vart 5-10 år (beroende på vem som talar).

 

Det verkar ju lite konstigt eftersom om man jämför med en bil så är ju kylsystemet i järn där med...men sånt håller ju i all evighet...finns ju bilar från 50-talet som rullar med orginaldelar fortfarande...eller är det nåt annat material i dom?

 

//S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dags att kolla kyllimporna samt backventiler som skall sitta efter knäna

ta isär vattenpump och kolla funktion.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog Saltvattnet som är boven i dramat i det här fallet... En bil går ju normalt inte på saltvatten... Undrar egenteligen vad som händer med kylsytemet om man kör med saltvatten i kylet på en bil någon som provat???

 

Nä ingen så korkad antar jag??? Hmmm få se många båtar sen 89 kör med orginallimporna fortfarande... så det där med rengöring renspolning byte av packningar etc kanske lönar sig??? Jag har hittat limpor och knän till ett pris av ca 8000kr mycket billigt...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där !

 

Jag ville bara flika in en kommentar till hållbarheten på impellern.

När man på hösten plockar ur den så kan dcen med fördel läggas i en burk med glykol, Det förlänger livslängden på den avsevärt enligt de tips jag fått.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har ett Alpha one drev som inte kyler som det ska på grund av att den får för lite vatten från drevet (slangen viker sig). Hur installerar jag en extra vatten pump så den få tillräckligt med vatten? /Kalle


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har ett Alpha one drev som inte kyler som det ska på grund av att den får för lite vatten från drevet (slangen viker sig). Hur installerar jag en extra vatten pump så den få tillräckligt med vatten? /Kalle


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...