Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Nozer

Äldre mercurymotorer, passa propellerarna emellan?

Rekommendera Poster

Har en propp som sitter på motorn jag använder. En 50hk mercury från 70-80 talet.

Samt en överbliven 25hk mercury motor från 80talet som ligger på annan ort (släktingar i norr).

Det jag funderar på är om det är samma/lika infästning på dessa två motorer.

Lite sugen på att ha den från 25hästarn som reservpropp.

Men efterssom det skiljer ett antal mil mellan mig o motorn, o släktingarna nog inte vill skruva bort skiten i första taget så undrar jag om det e värt att få den bortskruvad. Dvs om den kommer passa eller om det blir onödigt jobb=/

Likaså, hur är stigningen på dessa olika? Helt omöjligt att svara på kan ja tänka mig.

Men tänker mest generellt, om 25hästarn har helt annorlunda pga att den e mindre eller så?

Storleksmässigt vill ja minnas dom ser rätt lika ut iaf...

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tobbe,

Föreslår att du laddar ner följande tabell och kollar in sid 40-41 så tror jag du finner svar på dina frågor (det lönar sig att högerklicka på länken och välja save target as eftersom det är en ganska stor fil som tar en evighet att öppna i webläsaren):

http://www.miwheel.com/MIWheel/pdf/obsd_03.pdf

Finns förövrigt en hel del annan matnyttig info om propellrar i denna tabell.

Edit: Efter att själv ha tittat lite i tabellen tror jag inte att propellern från 25:an passar på 50 hästarn eftersom diametrarna på propellrarna är olika och följaktligen även numrena (part number) på propellrarna.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla antal splines på prop.axeln på din motor  det kan vara 13 eller 15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första båt för 100 år sedan var en Vator 12R.  på den hade jag en 9,9 hästars Mercury som sedan byttes mot en 20 hästars dito.  Stigningen var inte den bästa så jag köpte en begagnad propeller i stadens båtbutik och monterade på den.  Startade motorn lade i växel frammåt och gasade.  Då backade jag med full fart upp på land och bröt av hela jävla motorn.  Proppen jag köpt var vänster istället för högergängad.  (båtaffären lagade motorn kostnadsfritt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...