suupen 0 Postad 11 Januari , 2006 Hej på er! Jag läser de med jämna mellanrum men har inte riktigt förstått det hela... Vad är en 1/4-tonnare? Varför det namnet? Båten väger ju inte 250kg. Säkert en hur korkad fråga som helst men jag vet inte svaret och vill gärna veta. Tack i förskott(pik)! Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 11 Januari , 2006 Ton-regeln är en gammal mätregel (som jag inte vet exakt hur den är utformad...) som var poppis på 70-80-talet, och mycket riktigt väger inte en kvartstonnare 250 kg, precis som en båt som är ritad efter 6-metersregeln inte är sex meter. Vanliga är kvartstonnare, halvtonnare, trekvartstonnare och entonnare, men det förekommer även tvåtonnare. En kvartstonnare är c:a 24-26 fot (ex Accent) och en halvtonnare är c:a 30 fot (ex Scampi, Ballad). Hoppas det blev lite klarare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 11 Januari , 2006 Måste vara en Dansk med för många halvfjärsar som har kommit på det där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 11 Januari , 2006 Det har inget med lastförmågan att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 11 Januari , 2006 Kan det vara vikten utan ballast Typ, tom båt utan kölvikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 11 Januari , 2006 Det har inget med ton=1000 kg att göra alls. Det rör sig om en formell där olika bestämda längder, bredder, vikter, höjder mm matas in i en formel där resultatet inte får överstiga ett visst värde som varierar för de olika ton-klasserna. Det gäller alltså att utnyttja regeln bäst för att få snabbast båt på banan. Svenske konstruktören Peter Norlin blev världsberömd genom att vinna halvtons-VM tre år på raken med sin konstruktion Scampi som senare blev en seriebyggd familjebåt i lite bekvämare utförande. Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta formeln... Vore kul att detaljstudera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 11 Januari , 2006 Nu börjar det likna något! Jag gissar att detta är en äldre variant av regeln gissar jag, jag misstänker att formeln innehåller fler parametrar idag, men principen finns där. Dessa olika mätregler styr väldigt mycket utseendet på segelbåtar. T ex långsmala båtarna som skärgårdskryssare gäller principen så fort med en viss mängd segel som utmaningen i regeln, IOR-båtarna på 70-talet har väldigt smal akter och en bulle mitt på osv, allt för att dra fördel av reglerna. Och eftersom vi seglare är lite ...hmmm...korkade... ibland så har många varv upptäckt att vi tror att en båt som vunnit framgångar i någon regeltävling faktiskt är snabb! Därför går det mode i hur fritidsbåtarna ser ut, beroende på vilken regel som är mest populär för tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Widde 0 Postad 11 Januari , 2006 Hittade följande på http://www.sailtalk.net . Vet inte källan men låter trovärdigt.Ton-siffran kommer från en av de gamla havskappselingsmätreglerna, jag kommer inte ihåg om det var RORCeller liknande. Man hade en formel med längd bredd vikt segelytor mm, och som resulterade i ett slags ekvivalent viktmått. Senare användes IOR, som gav ett slags ekvivalent tal uttryckt i fot. Eftersom det historiskt fanns ett antal gamla cups dvs. pokaler för de gamla ton-båtarna som man ville fortsätta att tävla om med IOR-båtar, så lade man in fasta översättningar mellan max ton-tal och max fot-tal. Så fick vi då s.k. halvtonnare där max fick vara 22 fot IOR (tror jag det var). Enligt IOR och översättningarna enligt ovan kan alltså en båt typ J24, vikt 1100 kg, ha högre ton-vikt än t.ex. en Ballad, vikt 3500 kg. IOR ledde egentligen till båtar som i förhållande till sin längd och vikt hade låg maxfart, men som i gengäld gjorde denna fart även i lätt vind. På kryss funkade IOR-båtar dock ganska bra. Eftersom de dessutom ofta hade rätt djupt skrov så gav de rätt bra innervolym i mitten med ståhöjd. Allt som allt ganska bra familjebåtar. Efterhand urartade det hela när konstruktörer alltmer listade ut hur man kunde lura IOR-regeln, eftersom det var för få mätpunkter på skrovet och en alltför enkel formel. Med tillkomsten av billiga datorer utvecklade man senare de modernare reglerna med massor av mätpunkter och en reguljär simulering av båtens egenskaper. Det funkar väl hyfsat som rättvis mätregel, men det leder oftast till båtar med låg vikt och massor av segel som kräver en stor besättning på relingen för att funka bra, alltså kanske inte bra familjebåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 12 Januari , 2006 1/4 ton...hmm de låter som om ni disskuterar vikten på min exfru.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 12 Januari , 2006 Hmm, man borde kanske skulle starta en tråd om att mäta in våra respektive; klassregler, handicap etc. Förslag på mätregel? /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
suupen 0 Postad 12 Januari , 2006 Jaja, då var de inte en så självklar fråga iallafall... Som fullständig nybörjare så vore det mig mera användbart med termer ifrån exempelvis bilbranchen. Varför inte ett mått för kupéindex? Hur stor är egentligen ruffen? Glidtal (LYS känner jag till men ändå), vattenmotstånd, bränsleförbrukning(även på en segelbåt), luftomsättning (för att avgöra ventilation), dB mätning, vändradie m.m. När man som jag letar båt och är nybörjare så känns många av båtbegreppen lite främmande. Men alla var nybörjare när de startade så man kommer väl in i det? Tack för infon / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiniMe 0 Postad 13 Januari , 2006 Jag tycker att det är inte samma sak. I bilbranchen används termer för att jämföra bilarnas pestanda. När det gäller handicupsystem vill man likställa olika båtar för att kunna kappsegla mot varandra. Likställning fugerar dock endast i begränsad utsträckning och hålen utnyttjas av konstruktörer att ta fram en båt som är snabbare i verkligheten än enligt mätregel. Statistiska system (som LYS) har dock en inbyggd automatisk korrigering. När båtar är nya måste det dock sättas ett LYS-tal utan statistisk underlag och där används väl en hemlig formel. Det kan slå fel men korrigeras senare det bristen visar sig i statistiken. Mät-och statistiska sytem har både sina för och nackdelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 13 Januari , 2006 Ton- begreppet kommer nog ursprungligen från lite större båtar. Handelsfartygs Nettotonnage – bruttotonage osv är VOLYMMÅTT inte tonnage som vi tolkar det. Skillnad mellan brutto och nettotonage är volymen med eller utan lastutrymmen eller omvänt manskapsutrymmen- maskinrum, mm. Man har nog snott några takter därifrån då formeln (: Tons = ([L-B] x B x .5B)/94. ) gjordes. (Formeln från Finnspeeds inlägg 11 jan.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser