Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
suupen

1/4 tonnare?

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag läser de med jämna mellanrum men har inte riktigt förstått det hela...

Vad är en 1/4-tonnare? Varför det namnet? Båten väger ju inte 250kg.

 

Säkert en hur korkad fråga som helst men jag vet inte svaret och vill gärna veta.

 

Tack i förskott(pik)!

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ton-regeln är en gammal mätregel (som jag inte vet exakt hur den är utformad...) som var poppis på 70-80-talet, och mycket riktigt väger inte en kvartstonnare 250 kg, precis som en båt som är ritad efter 6-metersregeln inte är sex meter.

Vanliga är kvartstonnare, halvtonnare, trekvartstonnare och entonnare, men det förekommer även tvåtonnare. En kvartstonnare är c:a 24-26 fot (ex Accent) och en halvtonnare är c:a 30 fot (ex Scampi, Ballad).

 

Hoppas det blev lite klarare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara vikten utan ballast

Typ, tom båt utan kölvikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inget med ton=1000 kg att göra alls.

Det rör sig om en formell där olika bestämda längder, bredder, vikter, höjder mm matas in i en formel där resultatet inte får överstiga ett visst värde som varierar för de olika ton-klasserna. Det gäller alltså att utnyttja regeln bäst för att få snabbast båt på banan. Svenske konstruktören Peter Norlin blev världsberömd genom att vinna halvtons-VM tre år på raken med sin konstruktion Scampi som senare blev en seriebyggd familjebåt i lite bekvämare utförande.

 

Tyvärr har jag aldrig lyckats hitta formeln...

Vore kul att detaljstudera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna något!

Jag gissar att detta är en äldre variant av regeln gissar jag, jag misstänker att formeln innehåller fler parametrar idag, men principen finns där.

 

Dessa olika mätregler styr väldigt mycket utseendet på segelbåtar. T ex långsmala båtarna som skärgårdskryssare gäller principen så fort med en viss mängd segel som utmaningen i regeln, IOR-båtarna på 70-talet har väldigt smal akter och en bulle mitt på osv, allt för att dra fördel av reglerna. Och eftersom vi seglare är lite ...hmmm...korkade... ibland så har många varv upptäckt att vi tror att en båt som vunnit framgångar i någon regeltävling faktiskt är snabb! Därför går det mode i hur fritidsbåtarna ser ut, beroende på vilken regel som är mest populär för tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hittade följande på http://www.sailtalk.net . Vet inte källan men låter trovärdigt.
Ton-siffran kommer från en av de gamla havskappselingsmätreglerna, jag
kommer inte ihåg om det var RORCeller liknande.

Man hade en formel med längd bredd vikt segelytor mm, och som resulterade i
ett slags ekvivalent viktmått. Senare användes IOR, som gav ett slags
ekvivalent tal uttryckt i fot. Eftersom det historiskt fanns ett antal
gamla cups dvs. pokaler för de gamla ton-båtarna som man ville fortsätta
att tävla om med IOR-båtar, så lade man in fasta översättningar mellan max
ton-tal och max fot-tal.

Så fick vi då s.k. halvtonnare där max fick vara 22 fot IOR (tror jag det
var).

Enligt IOR och översättningarna enligt ovan kan alltså en båt typ J24, vikt
1100 kg, ha högre ton-vikt än t.ex. en Ballad, vikt 3500 kg.

IOR ledde egentligen till båtar som i förhållande till sin längd och vikt
hade låg maxfart, men som i gengäld gjorde denna fart även i lätt vind. På
kryss funkade IOR-båtar dock ganska bra. Eftersom de dessutom ofta hade
rätt djupt skrov så gav de rätt bra innervolym i mitten med ståhöjd. Allt
som allt ganska bra familjebåtar.

Efterhand urartade det hela när konstruktörer alltmer listade ut hur man
kunde lura IOR-regeln, eftersom det var för få mätpunkter på skrovet och en
alltför enkel formel.

Med tillkomsten av billiga datorer utvecklade man senare de modernare
reglerna med massor av mätpunkter och en reguljär simulering av båtens
egenskaper. Det funkar väl hyfsat som rättvis mätregel, men det leder
oftast till båtar med låg vikt och massor av segel som kräver en stor
besättning på relingen för att funka bra, alltså kanske inte bra
familjebåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, man borde kanske skulle starta en tråd om att mäta in våra respektive; klassregler, handicap etc.

Förslag på mätregel?

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaja, då var de inte en så självklar fråga iallafall... Som fullständig nybörjare så vore det mig mera användbart med termer ifrån exempelvis bilbranchen. Varför inte ett mått för kupéindex? Hur stor är egentligen ruffen? Glidtal (LYS känner jag till men ändå), vattenmotstånd, bränsleförbrukning(även på en segelbåt), luftomsättning (för att avgöra ventilation), dB mätning, vändradie m.m.

När man som jag letar båt och är nybörjare så känns många av båtbegreppen lite främmande. Men alla var nybörjare när de startade så man kommer väl in i det?

 

Tack för infon / Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är inte samma sak. I bilbranchen används termer för att jämföra bilarnas pestanda. När det gäller handicupsystem vill man likställa olika båtar för att kunna kappsegla mot varandra. Likställning fugerar dock endast i begränsad utsträckning och hålen utnyttjas av konstruktörer att ta fram en båt som är snabbare i verkligheten än enligt mätregel. Statistiska system (som LYS) har dock en inbyggd automatisk korrigering. När båtar är nya måste det dock sättas ett LYS-tal utan statistisk underlag och där används väl en hemlig formel. Det kan slå fel men korrigeras senare det bristen visar sig i statistiken. Mät-och statistiska sytem har både sina för och nackdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ton- begreppet kommer nog ursprungligen från lite större båtar. Handelsfartygs Nettotonnage – bruttotonage osv är VOLYMMÅTT inte tonnage som vi tolkar det. Skillnad mellan brutto och nettotonage är volymen med eller utan lastutrymmen eller omvänt manskapsutrymmen- maskinrum, mm. Man har nog snott några takter därifrån då formeln (: Tons = ([L-B] x B x .5B)/94.  ) gjordes. (Formeln från Finnspeeds inlägg 11 jan.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...