Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Ligthouse

Spirbom?

Rekommendera Poster

Nu tror jag har letat precis överallt på nätet (och böcker) men inte hittat lösningen på mitt enkla problem. Spirbommen, var ska den fästas? Ok, så långt har jag förstått att man kan spira genuan men hur jag än mäter på med bommen på min Maxi 77 får jag inte ihop det. Några förslag?9.gif\

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ATT SPIRA EN GENUA

- Spirbommen fästs i ett upphal i öglan mitt på spirbommen lika när du seglar spinnaker. Eventuellt kan du ha ett nerhal också som fästs lika upphalet fast på spinnakerns undersida.

- Spirbommen fästs i ena änden i en ögla på masten, den andra fäster du i genuaskotet. Spirbommen pekar kranbalksvis.

- Saxa seglen. Skota förseglet något i lovart så att du skär vinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så jag ska mäta bomlängden ifrån spinnakerfästet på Masten till hornet på genuan? Ok då förstår jag lite bättre 2.gif\, då verkar den vara för kort för genuan men lagom till focken. Ska dubbelkolla detta när masten är på i vår. Jag vet att längden på spirbommen har varit på tapeten i detta forum, men jag hittar ingen bra info om detta, ska jag mäta ifrån mastfoten till fören 50 cm ( /- några dm) för att få lagom längd? Ska inte kappsegla så några ev. regler är inte av intresse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att ta måttet som anges i LYS-talet (SPL=3,34 m) när du ändå håller på - det brukar räcka till genuan men vara lite för lång till focken - alternativt köpa en teleskopisk där du kan justera länden efter dagsformen. Skulle jag bara ha en bom för att spira en genua hade jag köpt en teleskopisk med en diameter omkring 40 mm. En lång bom är svår att förvara och svår att hantera, det slipper du också med en teleskopisk.

Båtdatabladet hittar du här, http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?534

Förklaringar till förkortningarna hittar du här, http://www.ssf.se/tk/lys/instru.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter_K  tack för ditt svar21.gif\, du svarade på många frågor i en enda omgång. Och håller med om att en 3.34 m lång spirbom blir svår att stuva i en liten båt. Så nu ska det inhandlas spinnakerfall och teleskopisk spirbom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nedhalet är inte helt nödvändigt vid spirning av genua på samma sätt som vid spirning av spinnaker, men lift (eller upphal...) är mer eller mindre ett måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har läst nånstans (tror det var på Seldéns hemsida) att en spirbom ska vara lika lång som underliket på det segel som ska spiras....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...