hr_roger 0 Postad 10 Januari , 2006 Hoppas att ni har tid att hjälpa en nybörjare då det gäller båtar.. Jag skall titta på en 24 fots kabinbåt med V8(ca 220 hp)från 80-talet, tänker jag rätt när jag räknar bensinförbrukninen på 2 liter/distans? eller vad kan vara rimligt?.. Om jag kör i 6-10 knop är det då samma bensinförbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 498 Postad 10 Januari , 2006 Hej Alltid svårt att säga generellt då det skiljer sig i bottenvinkel och tyngd mm. Men generellt sett brukar de ligga däromkring. Räkna dock inte med något alls om du gör en kalkyl. Soppapengarna är en liten del av vad ditt båtägande kommer kosta i det stora hela. Om du kör i 6-10 knop bör du ha en något lägre förbrukning (anser jag - många andra säger tvärtom). PS Välkommen hit till MG! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 10 Januari , 2006 Det låter rimligt att räkna med 2l/Nm 10knop så lär den dra mer. 6Knop mindre än 2l/Nm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prigge 0 Postad 11 Januari , 2006 Instämmer ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 11 Januari , 2006 Det som är så himla skönt med V8 är att man slipper bekymret med att behöva tänka på när man ska tanka, man tankar hela tiden. Instämmer med övriga, förbrukningen ligger nog däromkring. Efter en säsong med vår 21 fots daycruiser med just v8 så tror vi nog att vår förbrukning ligger på dryga 1,5 liter distans. Men det där har nog väldigt mycket o göra med båtens egenskaper och i vilket skick spisen är. Dessutom spelar nog körstilen in otroligt mycket.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 11 Januari , 2006 Lägg undan 15000:-/båtsäsong så har du ett tag, och eftersom du (förmodligen inte) är gjord av pengar så finns vissa begränsningar för hur mycket man har råd att köra. Men för runt 15000:- så kommer man en bra bit. Så gör jag i allafall. Sen om den drar 1,5 eller 2 e skitsamma...det blir dyrt hur som helst=) //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay225 0 Postad 11 Januari , 2006 Jag har kollat lite i gamla amerikanska båttidningar som jag prenumererade på tidigare. I dessa testades massor med båta med bränsleförbruknings tabeller. Jag roade mej med att jämföra olika båtar snarlika min egen och med jämförbar motor och kom fram till att vid ca 2000 rpm drar motorn som mest (i liter per sjömil alltså), men än på toppfart till o med. Mest ekonomiskt är att ligga på 2500-4000 rpm. Se bilden, den gäller för 3 olika, planande båtar mellan 21 till 25 fot och med Mercruiser 235-260 hk. Detta kan kanske ge en liten bild ang bränsleförbrukning. Min båt gör 10-13 knop vid 2000 rpm beroende på propeller, så för min del är det ingen bra fart att ligga i, bättre att sakta ner lite eller dra på så båten planar ordentligt. Då kommer man längre per liter soppa. /Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hr_roger 0 Postad 15 Januari , 2006 Tack för kurvorna dom ger en mycket bra bild av bensin förbrukning. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sierra 0 Postad 16 Januari , 2006 kurvorna kan översättas enligt följande: 1000 varv = tomgång sakta fram drar inte upp svall = går lätt i vattnet 1500- upp till planing drar upp mycket svall= plöjer mycket vatten 3000-3500 normalt varvtalsområde planingsfart= propeller och motor sammarbetar optimalt= bäst ekonomi detta gäller skrov som på bayliner 24-26 fot Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knopen 0 Postad 24 Februari , 2006 Det verkar stämma bra med de uppgifter jag fått. Köpt en bayliner 2455 och förre ägaren har mätt upp det hela enligt följande. Marshfart 20-22knop 2900-3000 varv ca 1,5 liter därefter går det åt betydligt mer och naturligtvis stämmer det att vid minsta möjliga motstånd går det åt mindre bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 24 Februari , 2006 Ett tips! modiefiera skeddan se till att skeddan får större vattenyta så lyfter båten mer ur vattnet,det finns 2 possitiva egenskaper om man gör det rätt så går fortare pga mindre båtyta(motstånd)i vattnet och marschar du som vanligt så är det mindre motstånd pga att man höjt båten ur vattnet och då drar den mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forever_young 0 Postad 24 Februari , 2006 hmmm modifiera skeddan?? på en 24fotare finns det med största säkerhet trim på drevet! och trimplan! ska man ha båten högre ur vattnet får man nog montera bärplan!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 27 Februari , 2006 Om man trimmar upp nosen eller ner nosen så ser man att varvräknaren reagerar rätt mycket beroende på hur man trimmar bara för att man trimmar upp nosen innebär det ej att man lyft båten ur vattnet utan att man trycker ner ruman i vattnet,skeddan gör precis som på ett plan lyfter hela massan men självklart bör man ha trimplan och powertrim.jag har nu modefierat skeddan ännumer en i fjol den ser kul ut ,jag kommer återkomma om hur den funkar med denna modefiering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser