Kaptenkolja 2 Postad 9 Januari , 2006 Jag har funderat på det här med ensamsegling. Är inte det att betrakta som synnerligen dåligt sjömanskap att gå o koja en aldrig så kort stund när man seglar? Man ska ju hålla ständig utkik horisonten runt, lite svårt ju om man ligger o sover. Nån driven ensamseglare som kan berätta hur ni löser problemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 10 Januari , 2006 Det beror ju på sikt och vilka vatten man är i. 15 minuter är vettigt i våra vatten. Om man räknar på ett fall där du gör 5 knop, ett modernt snabbt handelsfartyg eller en färga gör ca 20 knop. Vid ett möte blir detta 25 knop tillsammans. Sträckan man tillryggalägger under 15 minuter blir då 6.25 sjömil, eller 11.5 kilometer. Vid god sikt upptäcker man ett fartyg på detta avstånd. Rör man sig över t.ex. atlanten där trafiken är gles kan man gå och lägga sig. Att kalla ensamsegling för dåligt sjömanskap tycker jag inte man ska göra, havet är trots allt det enda ställe som man fortfarande kan kalla någotsånär fritt. Det som däremot är dåligt sjömaskap är när större fartyg går på autopilot med obemannad brygga under längre överfarter, det är då olyckorna händer. Seglar du ensam över dom större haven, riskerar du bara att skada dig själv, där är du minst. Sen finns det ju hjälpmedel som radarreflektorer, aktiva och passiva. Dom aktiva förstärker signalen och skickar tillbaks den för att ge ett ordentligt eko. Dom finns även med varnarfunktion, en aukustisk larmsignal då båten blir belyst av radar. Mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tool 0 Postad 10 Januari , 2006 15 minutter søvn hver fjerde time fungerer greit. Det vil si om sikten er god. Jeg går aldri ned for å sove men sover i cockpit. Da vokner jeg ved den minste endring i bevegelsen. Det blir helst microsøvn. Bruker ikke vekkerklokke. Skal nå skaffe meg en AIS mottaker. Da skal man kunne se alle fartøy på over 300 Br reg ton inom 50 Nm. Selv om man i praksis kanskje bør regne med 1/2 effekt ( 25 -30 Nm) så er det en bra løsning. Radarreflektor krever at de andre båtene følger med på radar, og det stoler jeg ikke på. Den lengste, og foreløpig eneste, enmannsregattaen i Skagerrak har det lengste legget på 120 Nm. Følg med på Seilmagasinet.no, Onestar regattaen. 2006 versjonen lanseres om noen få uker. Jeg tror ikke det kommer til å bli aktuelt med lengre etapper. Det vil fort kunne bli oppfattet som uforsvarlig i et så tett trafikert farvann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skallgrim 0 Postad 11 Januari , 2006 När jag gastade på en långsegling så hade vi ju alltid en kille på vakt. Däremot så satt man gärna och läste i sittbrunnen på sin vakt men svepte av horisonten var femtonde minut. Sen mötte vi ju andra seglare i hamnarna som sa sig förlita sig helt på sin radarvarnare och sin radarreflektor. Att ankra kan man ju göra om man inte seglar över förstora djup, vilket oftast är fallet på långseglingar. Om man seglar över Atlanten så ligger ju djupet på mellan 4 och 6 km. Mellan Gotland och fastlandet är det ju inte så djupt men ändå för djupt för en vanlig båt att ankra. Tror att man skulle behöva runt 500 meter kätting för att ankra mellan Gotland och fastlandet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser