Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
vtuomola

Yamaha F100 förgasare vs. insprutning

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är nykomling på denna sajt och är imponerad speciellt av Bryggsnack modulen! Har inte hittat något vettigt båtforum i Finland (jag är från Finland), antingen är forumen fulla med fullkomligt idiotiska inlägg, eller så finns det inga inlägg... dessutom passar svenska bra för mig :)

Men till saken: 

Jag äger en Buster XL med Yamaha F100 (årsmodell 1999), dvs. den med förgasare. Insprutningsversionen introducerades så sent som i fjol. Vad anser ni om förgasarmodellen jämfört med insprutning?

En version av orsaken varför insprutningen kom först i fjol (andra båtmotortillverkare har ju haft motsvarande redan tidigare) var att det inte fanns någon orsak att byta. Förgasarna fungerade så bra att det inte var någon vits att byta, men i dagens läge klingar ordet förgasare så gammalmodigt att Yamaha var tvungen att uppgradera.

Jag inser att insprutning ger nya möjligheter att datorstyra motorn samt andra high-tech tillämpningar, men är det någon praktisk skillnad mellan förgasare och insprutning?

För de som läser endast sista raden: Borde jag byta ut min förgasar F100 mot en insprutning?

-ville 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha alltid i åtanke att ett byte kostar en massa pengar.

Man hinner renovera mycket för en mellanskillnad som denna om man översätter den i pengar.

 

Men det e klart insprutning e säkrare...

 

//Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min farsa brukar säga:

Försök inte laga något som redan fungerar

 

dvs om din motor redan fungerar perfekt, varför då ge sig på att meka med den när det finns en stor risk att du inte märker någon skillnad alternativt att motorn går sämre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade det som att du skulle byta ut hela motorn.

Men som Peter säger så ska du nog inte pilla med nåt som funkar...

 

det kostar bara en massa pengar i slutänden och det är inte säkert att det blir till det bättre...

 

Har du massa pengar som du inte vet vart du ska lägga så får du gärna fylla på min plånbok....jag har massa hål att täcka :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade just utbyte av hela motorn, men vad jag egentligen ville locka fram var diskussion kring förgasare vs. insprutning.

I det långa loppet är det klart att alla motorer blir insprutning, precis på samma sätt som utvecklingen gått hos bilmotorer. Men frågan gällde mera nuläget, dvs är nya Yamaha F100 en bättre motor än den tidigare?

FÖRGASARE

plus 

  • beprövad teknik
  • mekanisk

minus

  • mekanisk (inställningar mm.)

 

INSPRUTNING

plus 

  •  bättre ;)

minus

  • nyare tillämpning i båtmotorer
  • känsligare för orenligheter i bensinen

 

Bensinförbrukningen, ljudnivån och toppfarten vill jag minnas är på samma nivå hos båda modellerna, accelerationen blev aningen bättre med insprutning.

 

Jag har inga tankar om att verkligen byta motor, men det är roligt att diskutera.

Det enda negativa med min förgasar modell är att vid fullt gaspådrag (från tomgång) blir motorn ibland och fundera en stund innan den far iväg , accelerationen går bättre om man lägger på gas lite mera försiktigt. Är detta en egenskap hos förgasarmodeller eller är det bara mitt exemplar?

-ville

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då missförstod jag totalt.

 

Då säger jag så här:

Hur mycket måste du lägga emellan, och tycker du att den summan speglar tryggheten (?) i en nyare motor, den ökade accelerationshastigheten, eventuella ökade servicekostnader (dyrare att serva en förgasarmotor?), ökad stöldrisk (nyare=stöldbergärligare), förändrade försäkringspremier...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...förutsatt att du inte tar hänsyn till den miljöbelastning som uppstår vid tillverkning av den nya motorn samt skrotar den gamla så ingen annan kör vidare med den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag snackar enbart om 4-takt, dvs 4-takt förgasare mot 4-takt insprutning. Frågan om direktinsprutade 2-taktare mot 4-taktare är en annan femma och  kanske den mest omdiskuterade frågan.

Men tillbaka till saken... Insprutningens största fördel är väl noggrannheten med vilken man kan styra bränsletillförseln. Det går helt enkelt inte att få förgasare lika noggranna.

I en gräsklipparmotor/motorsågsmotor är förgasare okej; man behöver bara två lägen på gasen: on/off. Men på t.ex. en båtmotor där man vill ha en steglös skala leder det till ganska invecklade konstruktioner på förgasarna.

Insprutningsmotorer borde också vara mera bränslesnåla eftersom man kan kontrollera bränsletillförseln mycket noggrant. Men det jag vill komma med är att i fallet Yamaha F100 är skillnaderna så vitt jag vet ganska små.

Det vill säga, antingen har Yamaha gjort förbaskat bra förgasare eller så gör de dåliga insprutningsmotorer ;) 

-ville 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Känner igen det där med att motorn hackar till när man ger fullgas. Jag har en Yamaha F50 (förgasare) och den reagerar på samma sätt när jag ger full gas. Irriterande när man kör vattenskidor men mycket vanligt har jag hört. Och något jag med lätthet lever med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjaba!!

Har själv köpt en ny SELVA 60hk 4t med förgasare, Har ingen erfarenhet av insprut, men folk jag pratat med som har erfarenhet av båda påstår att det lättare blir problem med insprut, oren bensin,saltavlagringar mm.Och då kostar det mycket mer att få i ordning på grejorna....

Sen så kostar dom ju mer i inköp åxå,

 mvh:Stefan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror det var i Kippari (finsk motorbåtstidning) som det var tal om hur känsliga insprutningsmunstyckena är för orenligheter, det är väldigt viktigt att ha ordentliga bränslefilter. Förgasare klarar lite större skräp i bensinen.

-ville 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej ville jag tycker du ska vara nöjd med din förgasarmotor det är mer problem med insprutarna men dom är lite rappare i accet har man dåligt bränslefilter brukar skiten sätta sig i insprutarna o i ångseparatorn å då är det  en hel del jobb isprutarna har 4 små hål o kommer det skit där så kan du ej göra rent dom o du åker på ca1400st så var glad att du har förgasare mvh tutte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid trevligt när någon annan är av samma åsikt som en själv, jag har precis samma uppfattning om insprutning som du :)

Insrutningssystemen blir hela tiden bättre, likaså bränslefiltren, men för tillfället tror jag min förgasarmodell inte behöver skämmas.

-ville 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...