Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Huttenatt

Crosscart av en Mercury 40hp utombordare.

Rekommendera Poster

Ett litet projekt ni borde kolla in.

 

En crosscart byggd på en Mercury 40hp utombordare!

Gå in och läs lite om den och kolla bilder!

 

http://www.huttenatt.com

 

 

Det är alltså en två-takts, 40 hästars utombordare och vi har kollat lite och det är inga reedventiler (som t ex på en moped) på motorn, utan det verkar vara vevaxeln som fungerar som ventil, släpper in bensinblandningen och tätar vid kompression osv. Har inte kollat jätte mkt på det ännu, tänkte höra med er först om ni vet om det stämmer?

 

Borde det då inte teoretiskt sätt gå att sätta en turbo på motorn, det vill säga om ventilen håller tätt?

 

och hur tror ni crosscarten ter sig, ca 650cc,tvåtakt, 40 hp och runt 100 kg? frågan är förståss om det håller med växellådan..

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går nog med lite vilja!

Men lådan... Är det från en vanlig moped undrar jag om den kommer att hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det på U-bordare insuget är inte kolvstyrt. På Murklor sitter reedsen på vevaxeln som ett block. Dock så kanske inte den maskinen som visas har några

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med att turboladda 2-takt är inte insugsfasen, det funkar bra med både reed, kolv eller slidstyrning turbo.

 

Problemet är utblåset, turboladdar du så far det bara rakt ut i avgasröret.

 

Rent teoretiskt skulle du kanna ha en dynamisk ventil i avgasröret så du kan få upp övertrycked färskgaser i cylindern.

 

Styrningen blir dock komplex då man måste ta varv, belasting, tubrbotryck och avgastryck som parametrar in till ventilstyrningnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj, helt rätt Janne111, har jag helt glömt bort. Där rök den iden. För avancerat, bättre att spara turbon till en mc.

 

 

rillez, för att kyla motorn ska vi som sagt ha en bilradiator och en elpump eller en pump driven av vevaxeln.

 

Vet inte hur många watt motorn kan leverera till en elpump och hur många liter/min den behöver för att kylas ordentligt, någon som har någon anning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...