dykaren 0 Postad 6 Januari , 2006 Hej , jag undrar hur ni andra seglare har gjort med rorkulten , jag har slipat ner min , var alldeles svart , och har nu oljat in den. Jag vill inte ha den högblank och inte slipa den varje år , vilka alternativ finns det då ? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 Januari , 2006 ratt? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 6 Januari , 2006 Nu skrev du inte vad det var för träslag, så jag gissar på teak. Du skrev inte heller vad du oljat in den med, men jag gissar på vanlig träolja eller linolja. Det som gör rorkulten svart är oljan som inte härdar ordentligt och inte suger in i teaken, utan ligger på ytan och drar till sig smuts och mögel. På teak skall du använda ädelträolja som härdar, t ex kinesisk räolja. Det ger en matt yta som inte drar till sig smuts. Har du nu gjort som jag misstänkte, torka bort oljan igen, slipa igen och använd rätt olja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 6 Januari , 2006 Hej igen... Jo , det är teak , har oljat in den med teakolja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 6 Januari , 2006 Jamen då är den färdigbehandlad! Stryk sedan rorkulten ett par gånger med ett tunt lager teakolja under säsongen så håller den sig fin. Håll ren den med såpa och vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 6 Januari , 2006 En olja som är helt kanon är Owatrol D1 och D2. dränk in rorkulten med D1 och sen lägg ett lager med D2 så får du en kanonfin rorkult... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 6 Januari , 2006 Tack för era svar. Jag håller på att renovera min Vigg , så jag återkommer nog med fler frågor... Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser