loppe 0 Postad 5 Januari , 2006 Hej! Har köpt ett rullfocksystem (Furlex 100S) till min Maxi 77 från 1977. Skulle gärna vilja beställa ett segel till rullfocken men är väldigt osäker på måtten.. Känner någon till vilka mått seglet har? Jag har den svarta PP masten. Kollade med säljaren med fick beskedet att mast samt system måste monteras först så att wirelängden kan mätas. Helst vill man ju montera allt på en gång eftersom det tar ett tag att få seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock 0 Postad 6 Januari , 2006 Jag skulle tro att segelmakarna vet hur stort segel du behöver , jag beställde segel av Royal Marine till min Rock 20 med Furlex 100S o sa att jag ville ha den stora genuan på 17 kvadrat o dom sa då åt mig att den blir något mindre genom att rullen tar plats på förstaget . Din båt är så pass vanlig o Furlex är ett väldigt känt märke så jag skulle höra med segelmakare om jag var du , dom borde veta . / Peppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freppesito 0 Postad 8 Januari , 2006 håller helt med, den är så vanlig att du lätt kan ringa till segelmakaren och säga vad du vill ha. det är inte den första rullfocken de gör till en 77.a ; ) och förstagslängden vet de oxå så det är bara att ringa runt. . ps, se till att du får bukkompensator isydd i seglet så att det står bra när du seglar lite inrullat. sen fick jag tipset att köpa mitt segel till 135% storlek mot 150% som standard för att göra det lite smidigare att hantera. lycka till fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser