mallabralla 0 Postad 4 Januari , 2006 Hej! Sitter här i vinterkylan och funderar på vad jag skulle kunna tänka mig för båt nästa gång det är dax att byta. Jag vet i stora drag vilka egenskaper jag vill/inte vill ha men frågan är vilka båtar som uppfyller dessa önskemål? Har ni några bra förslag?Önskelista: Över 7 meter löa Hardtop eller kabinbåt Köket ute (gäller ej kabinbåt) Plats för kylskåp Gärna sittplats för 2 vid ratten 1 frammåtvänd plats till Toalett, i eget utrymme Minst 4-5 kojplatser, fördelat på flera sovrum Dieselmotor Marchfart minst 15-18 knop Gillar inte amerikanska båtar // Flipper Fia PS Har en underbar Flipper 700 idag, men den känns lite liten ibland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Januari , 2006 Jag köpte min Saltö 31 från 1983 i somras och är än så länge helnöjd. Gott om armbågsutrymme, man springer inte på varandra! Kolla mina båtar. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 5 Januari , 2006 ...budget..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 5 Januari , 2006 hej jag kan hjälpa dig bygga en aluminium båt efter din önskemål upp till 13.5 mtr just nu hålla vi på att utveckla en 8mtr båt tyvär har jag bara en ritning. vi har båtar med hytt från 6,5 mtr och öppna up till 7,5 mtr till bra priser. Mvh Herman www.hape-metalworks.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 532 Postad 5 Januari , 2006 Hej Eftersom du har en Flipper som du är nöjd med idag kanske du ska titta på Flipper 760 eller 850. Tror de bägge fyller dina krav. Vidare finns Flipper 717 i både öppen version © eller som kabin (S). Inte säker på hur de klarar kravet på flera sovrum. Kolla! Vad gäller marchfarten så om du kör dessa båtar i den farten är det precis mellan planing- och deplacementsfart vilket sällan är så lyckat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mallabralla 0 Postad 5 Januari , 2006 Vet ej riktigt men inte över 300000 kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Januari , 2006 Hej, Orrskär 850 kan kanske vara nåt? http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=953 Det som är unikt med båten är dess extremt tysta gång då motorn sitter i en gummiupphängd motorkassett. Se även Vi båtägare nr 10 2005 där Historien om Orrskär berättas. Om du är intresserad av den artikeln kan jag nog fixa en PDF av den. Tror dock att Orrskär båtar är rätt eftertraktade på begmarknaden så det kan hända du får leta ett tag innan du hittar nån till salu. Finns en Orrskär-klubb: Länk /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidstahl 0 Postad 7 Januari , 2006 När jag läste din öskelista, tänkte jag direkt på mina förläldras båt. Men när jag hade läst den sista meningen förtod jag vad ni tänkte. Det är också en Flipper 700 som de har, så det är inget alternativ. Tror du måste upp till Flippers 787,909 om det skall kännas någon större skildnad. Mvh David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Januari , 2006 Hej, Hade det inte varit för priset så skulle nog en Nimbus 2600 passa. Men de är rätt dyra som beg. De tillverkades i över 600 ex så beg utbudet borde vara nåtsånär gynnsamt. Men du får i så fall lägga på minst 100 tusen papp till i synnerhet om du skall ha den vassaste Volvo Penta TAMD 31 turbodiseln som kan sitta i dessa. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 12 Januari , 2006 Storebro men HÖG prutmån=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 12 Januari , 2006 Hej ! Ett säkert kort som jag spontant tänker på är ju en Nimbus 26.a från tidigt 80-tal. Då de fått aluramar runt fönstren och lite störrre motor. Borde ligga runt dessa pengar, det finns ju många. Ett annat alternativ på snygg tidlös båt är ju Orrskär 27. Dock saknar ju denna akteruff. Orrskär 850 som nån nämnde tror jag spränger din budget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser