Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Crona

Hur målar man där stöttorna sitter?

Rekommendera Poster

Jag skall botten måla min båt för första gången! Hur målar man där stöttorna sitter?

post-15276-1394234528,8254_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skruvar försiktigt ner en av stöttorna och målar under. När det torkat skruvar du upp den och tar nästa.

Beroende lite på var din tyngdpunkt ligger på båten kan du ta två itaget. Båda fram eller båda bak.

Dock är det viktigt att man vet vad man gör, när man skruvar på sin ställning. Givetvis skall man inte vara uppe i båten när man skruvat ner någon av stöttorna.

Var försiktig ! 

mvh / Plarsa

http://rival22.plars.org/ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
smiley-wink.gif\ Tack för tippset! Man lär sig något nytt varje dag!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som lite bonus stöd under tiden du sänker ner stöttorna för målningen så kan du stötta upp med lite reglar under relingslisten, eller dra spännband från pollarna ner till vaggan....men som de va sagt....ta de försiktigt och gör inget förhastat. Lugnt o sakta kan du sänka stöttorna en och en så ska de inte vara något problem.....men inga fingrar mellan stöttorna och båten utan endast rollern smiley-smile.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innan du gör för mycket, kolla att båten står rakt. Annars kan det bli så att du lossar på den sidan där vikten ligger och så slutar det med att hela båten står väldigt snett = inte bra. Börja hellre på den sidan där du inte har vikten, och när du målat där så skruvar du upp de stöttorna tills du har någon millimeter kvar till skrovet. Då går du över till andra sidan och ser om du kan höja de stöttorna någon millimeter. På så sätt kan du luta över båten 2-3 millimeter i taget tills den lutar åt det redan målade hållet, och då kan du sänka stöttorna och måla andra sidan också. Kruxet är att bara flytta båten någon millimeter och inte mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips för att slippa tråkiga händelser är att använda en tillfällig stötta som sätts i närheten av den stötta som ska sänkas (innan du sänker den). Om du  inre har eller kan låna typ tyresöstötta kan du alltid ta en kraftig träregel som stötta.

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det lättaste är ju att gör det när man hissar upp båten innan du flyttar den till sjösättningen.

annars så ta ner stötterna diagonalt ex höger fram och vänster bak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är ett jäkla otyg som alla ska sluta med omedelbart. Det blir bottenfärg på lyftslingorna och sedan får nästa båt bottenfärg där det inte skall sitta, dvs på friborden. Snabbtorkande VC-17 är det enda som hinner torka.

Att måla undersidan på kölen, det är det enda som ska göras i samband med sjösättning.

Mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förrutom att det är trist med färgade lyftslingor så tar det också längre tid vid sjösättningen. Man kan tycka att några få minuter inte kan göra så stor skillnad men om man sjösätter ex 50 båtar på en dag och alla skall slipa/måla lite i 3 minuter så förlängs dagen med 2,5 timme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Floyd; får man fråga vad båten väger? (jag är nog för svag för att orka med min båt!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att bygga en bra tillfällig justerbar stötta kan man använda en reglerbar fot till en byggställning, ett ställningsben och en kraftig tryckplatta i toppen. Fungerar kanon som extra akterstötta till min båt.

Se bara till att tryckplattan är fäst på stöttan, blir nog inga fina märken efter röret om den lossar!

Hur bär man sig åt för att plasta/måla under kölen??

Struntar man i detta och målar bottenfärg vid sjösättning eller??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aargh... det är ju precis så du INTE ska göra. Din otorkade bottenfärg hamnar på lyftslingorna och nästa båt får det på sina fribord. smiley-yell.gif\

Tag bort en stötta i taget och måla innan sjössättning! Båten välter INTE!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hörrö!

Bli inte upprörd nu. Vi är under kölen och målar, där ska du väll ändå inte ha några lyft sling???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag missförstod, sorry. Och sedan vet jag inte varför det blev fet stil på svaret. Det såg ut som jag var arg, vilket jag sällan blir smiley-laughing.gif\.

Självklart målar man kölens undersida vid lyftet, om man tycker det är nödvändigt. SJälv har jag bly i kölen och på dess nedersta punkt växer ingenting.

Min frustration kommer av att efter varje sjösättning behöva plaska runt i jollen och polera friborden på nytt. Ett år hade vi fyra kolsvarta streck på friborden från Hempel Mille Dynamic. Jag fick köra färgborttagning innan det lossnade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har målat min båt så att jag tog ner en stötta itaget. När jag kom till den andra stöttan så hade den första stöttan så hade färgen torkat jag anväder vanlig båtenfärg typ fabian.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...