Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Ligthouse

Ensamsegling och slussning? Del II BESÄTTNING SÖKES!

Rekommendera Poster

Hej

Jag har kommit till insikt att mycket kan man klara av som ensamseglare men inte Göta kanal\undefined\.
Ni som är intresserade av resa på Göta Kanal ner till Göteborg hör av er till mig.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske du VILL ha sällskap!

Men jag tror inte alls det är nödvändigt. Jag har mött ensamseglare som gått GK ensamma och i somras, i Frankrikes kanaler (ung. likvärdiga i storlek o turbulens med GK, fast utan lika hjälpsamma slussvakter) mötte vi flera (mest engelsmän såklart) som gick ensamma, både med motor och segelbåtar.

I Frankrike finns det dessutom många hydraulikmanövrerade automatslussar som saknar slussvakter och som man sköter själv. Då fick ensamseglarna klättra upp med linorna på den stege som finns inne slussarna, lägga fast, klättra ner igen och starta slussningsproceduren. Så nog går det om man är litet envis.

Men på GK kan du nog altid räkna med hjälp, antingen från slussvakt, andra båtbesättningar, eller från åskådare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he envis som få är man smiley-cool.gif\, får uppdatera tråden med del III från mitt äventyr på GK... För er som undrar vilken båt jag har så är det en segelbåt  Maxi 77 med utombordare. Fick ett annat tips från en ensamseglare (han hade testat detta Frankrike) att man kan springa i förväg hänga ner tamparna och sen köra in båten i slussen. Låter svettigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...