Ligthouse 0 Postad 3 Januari , 2006 Hej Jag tänkte ge mig iväg på en lite långfärdsresa i sommar och tänkte kanalerna ner till Göteborg och hem igen till Stockholm, nu är det som så att jag seglar ensam och har ett mindre bekymmer, är någon som har testat att slussa uppåt själv och kan delge mig lite tips? Nedåt i slusstrapprona är det inga bekymmer om jag har förstått saken rätt, alla tips tages tacksamt emot. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 3 Januari , 2006 Det finns en pedagogisk instruktionsfilm för bla slussteknik med bla Janne Karlsson. Göta kanal, eller vem drog ur proppen heter den. När jag körde sightseeing båt i sthlmm brukade vi slussa 8 ggr om dagen på 2 man. Enkelt om man har växel i sakta fram o kör på spring, men då blir kanske båten akter om dig och slussvakten sur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Januari , 2006 Jag har svårt att se hur du skall kunna klara det utan att ha någon ovanför slussen som tar emot dina tampar. Men förmodligen hjälper slussvakten till, eller någon på eventuella båtar du slussar tillsammans med. I övrigt rekommenderar en metod jag använt på många båtar i många år, dels på Göta kanal och nu i somras genom Frankrike. 1. Ha en kortare aktertamp som du fäster RAKT UPP till en pollare/ring. Spänn denna hårt. 2. Ta en lång förtamp och fäst den på en pollare/ring minst en båtlängd framför båtens för. Denna lina går genom ett block framme på bogen och sedan vidare till en (helst self-tailing) skotvinch. 3. Genom att vincha hem på förtampen vartefter vattnet stiger så att båten trycks hårt mot slussväggen kan du utan ansträgning hindra att båten skär ut. Aktertampen rör du inte och vartefter vattnet stiger rör sig båten något framåt. Ett tips är att lägga en planka utanför fendrarna så slipper de gnida direkt mot den skitiga och ojämna slussväggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 3 Januari , 2006 Att köra på spring är nog OK i Stoskholms slussar. Men inte i Göta Kanal. Där är turbulensen så stor att kraften inte räcker till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
keepan 0 Postad 3 Januari , 2006 Hej slussarna i trollhättan är inga problem.Lätt att hålla i slussväggarna.men i göta kanal går det nog inte utan hjälp. kent Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 10 Februari , 2006 Hej det går aldels utmärkt att slussa själv Har gått från medelhavet till göteborg med en Allegro 33 det tog 6 veckor 400 slusar tror jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 10 Februari , 2006 Hej Skall göra en motsv tur dock betydligt kortare, bara t/r Vänern-Västkusten, studera http://www.gotakanal.se/slussning.html http://www.gotakanal.se/godarad.html http://www.algonet.se/~carlto/best.htm Mvh Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
groto 0 Postad 11 Februari , 2006 Slussvakten är väldigt hjälpsam, inga problem. Är ni två båtar i slussen så hjälper den första med att ta tamparna för den andra och så lossar man omvänt Gick med min Fantasi från Mem till Göteborg i slutet av augusti. Ett brytblock fram och till en winch akter. Rak tamp där akter och så bara ta hem så vackert på förtampen när du går uppför. Nedför är ännu enklare men då har du dubbel lina så släpper du själv. Litet tips: kom alltid långt bak i slussen så blir det inte så hård belastning på båten!! Lycka till!! /g Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 Februari , 2006 Om du skulle hamna långt fram i slussen och känner dig osäker, meddela slussvakten så att han/hon kan ta det lite vackert! Slussvakterna är hjälpsamma, men har inte alltid den kunskap om båtarnas egenskaper som man skulle önska! Blev själv av med akterknapet i sommras när slussvakten trodde att vi ville ha mycket vatten efter som vi hade en så bred båt (seglade katamaran). Ett tips om man har en lätt båt är att använda rodret för att hålla båten rak i slussen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser