gustaf05 0 Postad 2 Januari , 2006 Jag tycker det är snyggt med mahagony- eller teakdetaljer på båten. Problemet är bara att fukt kryper under fernissan eller oljan även om jag skruvar bort träet i samband med höstupptagningen. Finns det något sätt att slippa slipa och fernissa träet varje säsong? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 2 Januari , 2006 Har du tätat med Sikaflex innan du monterat? Vilken lack? Hur många lager? Har du oljat träet innan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 2 Januari , 2006 Ingen tätning med Sikaflex eller annat. problemet gäller också ruffluckorna, rorkult mm som inte ligger an mot plasten. Jag har använt plywood som oljats och lackats 3-4 ggr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 3 Januari , 2006 JAg hålelr med dig, det är snyggt med trädetaljer, men 3-4 lager är lite snålt, jag brukar lägga 7-8 lager, de första rejält förtunnade, och slipa lätt o lägga på ett nytt lager varje år, det brukar funka bra. Och på allt ändträ, särskilt på plywooden, bör du lägga på ett par lager till. Ett alternativ är att mätta träet med marinepoxy o sedan fernissa, men det funkar inte om du har oljat träet. Och du bör vara noga med att lägga fernissa även i skruvhål och under skruvarna om de sitter synliga utifrån. MVH, G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 3 Januari , 2006 Håller helt med GostaU, 7-8 lager är absolut minimum om du vill att fernissan skall hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 3 Januari , 2006 Slipar ni fernissan mellan varven eller är det vått i vått som gäller? Vilka produkter är bättre och vilka är sämre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 3 Januari , 2006 Slipa fernissan mellan varven är det som gäller. Du kan visserligen lägga ett par lager vått-i-vått, men inte alla. Då blir ytan ojämn och du fyller inte porerna ordentligt i träet, vilket leder till att ytan inte blir tät. Produkter, tja - en högkvalitativ fernissa. Exempel är International Schooner & Goldspar, Le Tonkinois, Hempel Classic, Rylard, m fl. Du kan också köra med Owatrol eller någon annan härdande olja, men de blir inte lika blanka. Exempel på dåliga fernissor är de billigaste, typ International Original som mest består av lösningsmedel och blir för hård när den härdar och därmed känslig för stötar mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 3 Januari , 2006 Är vi inte manipulerade av färgfabrikanterna, lägga på ett lager - slipa bort hälften - lägga på ett nytt lager? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 3 Januari , 2006 Tja, på sätt o vis kanske. Men det funkar och ger erfarenhetsmässigt ett bättre slutresultat... MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 3 Januari , 2006 Min erfarenhet säger att det håller att köra åtta lager med mellanslipningar, och din erfarenhet säger att det inte håller med fyra lager utan - alltså samma mängd fernissa på träbiten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 3 Januari , 2006 Det ligger nånting i det du säger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Newptunkryssare 0 Postad 4 Januari , 2006 Gör som jag, måla skiten. Ok, kanske inte detaljerna men jag förstår inte de som kör med fernissat skrov och icke dukat däck. Jag har målat skrov och målat dukdäck. Såååå underhållsfritt och skönt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 4 Januari , 2006 Det är ju det jag är ute efter, blanka och underhållsfria träytor. Hur gör man med teak förresten? Jag har svårt att få lacken att fästa på teak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 4 Januari , 2006 Först måste du inse att blanka och underhållsfria träytor inte existerar, precis som blank och underhållsfri plast - den måste du ju göra rent och vaxa varje år om den skall se bra ut. Det som gäller är att du efter att ha lackat 8-12 lager enligt ovanstående året efter mattslipar fernissan med fint sandpapper och lägger på 1-2 nya lager för att på så sätt förbättra UV-skyddet. Det kommer inte att hålla annars. Detta är garanterat den metod som ger dig minst underhåll och bäst resultat i slutändan. För att kunna lacka på teak måste du avfetta teaken först. Innan du lackar/fernissar slipar du teaken och torkar av ytan med T-röd eller aceton, sedan lägger du på ett utspätt lager fernissa, fortsätter sedan med uppbyggnad av ytan enligt ovan beskrivet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 4 Januari , 2006 Tack för tipset! Kan man lägga på någon träolja efter avfettningen för färgens skull? Eller blanda olja och fernissa första lagret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 4 Januari , 2006 Svar, nej och nej. Ingen olja efter avfettning, ingen olja i fernissan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 9 Januari , 2006 Om du behandlar teak med olja eller lack har du skaffat dig ett evigt tråkigt jobb. Tvätta teaken, slipa eventuellt lite om du vill ha den röd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 9 Januari , 2006 Det går ju att olja andra träslag före lackning. Det verkar vara skillnad på fett och fett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 10 Januari , 2006 I andra träslag suger oljan in i träet, men teak är så fett att det mesta lägger sig på ytan och hindrar lacken från att fästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gustaf05 0 Postad 10 Januari , 2006 Efter att ha läst dina förklaringar och sett din hemsida inser jag att dina kunskaper är väl värda att ta till sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 11 Januari , 2006 Tack-tack. Mina grabbräcken är f ö i teak, för några år sedan slipade jag dessa, avfettade med aceton och lade på totalt sex lager Le Tonkinois med mellanslipningar (egentligen lite snålt...). Sedan har jag mattslipat ytan varje vår och lagt på 1-2 lager, inte mer än någon timmes arbete totalt. Hittills har jag inga lacksläpp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 11 Januari , 2006 Tacka vet jag bayliner... Där har man snålat på allt...tillochme gångjärnen är i plast, där byter man ut det när det går sönder i stället....:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser