Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Newptunkryssare

Placering av skotskenor på Neptunkryssare.

Rekommendera Poster

Jag har problem med mina skotskenor på Neptunkryssaren. De sitter längst ut på sidodäcken. För genuan är detta inga problem då spridarna gör att jag ändå inte kan skota in den närmre mot båtens mittlinje. Men för focken upplever jag det som ett problem när jag ska kryssa att jag inte kan få in focken närmre mitten än strax innanför båtens skrovsida.

Det bästa borde väl vara att placera en extra skena längre in för focken och ha kvar de andra för genuan. Då kommer frågorna... kan jag sätta fockens skena snett in mot mitten så framkanten på skenan ligger närmre båtens mittlinje än bakkanten? Och hur långt in ska jag försöka placera den? Hjälper 10 cm mycket? Om inte skotet kan gå från skenan till vinschen utan att dra i ruffsidan, kan jag bryta det genom ett block längre ut på sidodäcket mellan skenan och vinschen? Vill inte skruva fast skenor osv i rufftaket nämligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhärärdet...

Neptunkryssare har strikta entypsregler, och om du flyttar skenorna och monterar dem på ett sätt som inte beskrivs i klassreglerna så har du ingen Neptunkryssare längre utan en Neptunliknande skapelse som du måste ha mätbrev till om du skall delta i någon som helst form av kappsegling. Se neptunkryssarförbundets hemsida för regler och linjeritningar, http://www.neptunkryssare.nu/ 

Även om du inte skall kappsegla kan det vara bra att tänka på att en entypsbåt som inte mäter in sjunker i värde...

 

Är du osäker på vad du får göra, slå dem en signal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja inte sitter något där det ska enligt Lage Eklunds ritning nu heller :-)

Så, nu pratar vi inte klassregler utan helt enkelt, vad är bäst?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt har jag monterat inre skotskenor, se bild på min hemsida. I samband med att jag monterade dem beställde jag en ny specialskuren kryssfock för att seglet skall gå fritt vid spridaren och vanten. Inflyttningen gör susen för höjdtagningen, men det mindre seglet kräver ganska mycket vind för att det skall göra någon nytta - annars blir farten för låg och avdriften för stor. Sisådär en 8 m/s är nödvändigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur drog du skoten sen från blocken i skenorna? Drog du dem längs med ruffkanten eller via block längre ut på sidodäck? På bilderna ser det inte ut som du kan dra rakt från skotblocken till vinscharna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar bryta skotet i genuablocken som flyttas akteröver. Har du block för suggorna/nedhalen till spinnakern borde du kunna använda dessa tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nope, men det ska fixas. Det enda jag har är en skena med block för genuan och en skena med block för backstagen. Men jag lyckades segla spinnaker i somras ändå. Polaren satt vid rodret, styrde med knät och höll båda gajerna i händerna. Som att rida en vildhäst sa han men fort gick det 2.gif\

Mycket riggningsarbete att göra i vår på båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar man med jolle finner man att båten inte alls tar samma höjd som utan. Omvänt gäller att ju mindre motstånd båten gör desto högre höjd tar den. Spackla och slipa undervattenskroppen så att den blir slät som en barnrumpa och du skall upptäcka att båten får bättre fart och tar högre höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försökte själv förbättra höjdtagningen på min Albin 57:a genom att flytta skotpunkterna för focken närmare midskepps. Den tog litet bättre höjd men tappade istället fart. Med slätare undervattenskropp och vassare bakkant på kölen kom farten och höjden trots ursprungliga skotpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är väl den att jag inte bekymrar mig så mycket om fart om jag skotar hem så mycket som jag tänkt mig, det är mer för att kunna ta sig igenom trånga hål för segel då jag inte har någon motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur hur Neptunkryssaren ser ut på däck och vad du har för utrymme för suggor men pröva först med att sugga in fockskoten. Då kan du se vilken effekt en minskad spalt får innan  du tar arbetet och kostnaden med nya skenor

 

Vilken kryssvinkel har du nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart med suggorna, det ska jag fixa så fort det går i sommar.

 

Jag vet faktiskt inte vilken kryssvinkel jag har men vi skulle genom ett hål i somras och det gick bara inte, trångt som f-n och rak motvind. Vi drev tillbaka i varje slag det vi vann på bogen så att säga. Då rev vi focken och skotade storseglet hårt midskepps, inga problem att kryssa genom hålet. Så en fock skotad midskepps borde ju ge samma kryssvinkel som bara storen gjorde. Fördelen är att man slipper springa upp på däck och riva focken bara för man kommer till ett litet hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Så som du berättar det borde du ständigt kryssa utan fock.21.gif\

Kanske hade du för bukiga segel? När du skotade hem storen planades möjligen seglet ut och gav dig de extra graderna du behövde. Den säckiga (?)focken var ju vid tillfället väl beslagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jo, enda problemet är att det går så förbannat långsamt bara på storen. 6.gif\

Bukiga segel, jo de är inte direkt purfärska, men fortfarande är ju hur långt midskepps jag kan få seglen huvudsaken. Visst jag kan ta några grader extra höjd med nya segel, men jag kan ju ta ännu mera grader extra höjd med nya segel som dessutom är skotade midskepps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen personlig erfarenhet av Neptunkr. men generellt att skota seglen midskepps är inte alltid det optimala. En del båtar går bäst med seglen inskotade men inte invevade för allt vad winschar och skot håller.

En korrekt form på seglen är viktigast följt av rätt skotvinklar. Enda sättet att få reda på det är att ha en elektronisk logg (digital visning med åtminstone en decimal). Justerar man skotningen 1 cm i taget finner man högsta fart i den vind som råder. Om man märker upp fall och skot samt brytblock vid fatmax kan man hitta tillbaka till skotningen igen.

Utifrån det värde man får vid t.ex. 6 msek bukar eller planar man seglen ngt  beroende på vindstyrka med hjälp av skotblock, fall och uthal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...