Spinspider 0 Postad 2 Januari , 2006 Någon som har erfarenhet av att segla till Gotska Sandön från Stockholms skärgård? Några goda råd och tips på vägen? Tänkte försöka ta mig dit i min 23-fotare i början av sommaren. Drömmer mig bort redan nu ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 2 Januari , 2006 Se bara till att det inte blåser mer än 10 m/s och att vinden håller sig mellan SE & SW. Annars är det svårt att ligga vid den bästa stranden, den norra. Sen kommer du inte in ända till stranden, det är ganska långgrunt så du får ha en jolle med eller simma iland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 2 Januari , 2006 Jag lurar oxå på den resan i sommar......de finns ju inte direkt nån vik att gömma sej i på gotska sandön så man hoppas på bra väder. Har räknat med att utgå ifrån nåttarös södra udde, 50 dist, 128 grader, 6 knop = 8-9 timmar......de blir perfekt de...o snart e de sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 2 Januari , 2006 Tänk på att du inte får sjölä på någon sida av ön, oavsett vindrikting. Man vaggas med andra ord till sömns, var man än ligger, oberoende av vindrikting. Ett fiffigt trick är att skicka ut bommen åt ett håll o spinnakerbommen åt ett annat. Häng två murarhinkar i bomnockarna så att de befinner sig ett par meter under vattnet. I hinkarna har du applicerat en lagom tung barlast, tex en sten. Voila, rullningsdämpare, funkar perfekt. Östersjöns pärla, ett paradis på jorden som albert engström skrev. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser