sfinxon 0 Postad 2 Januari , 2006 Fick ett ekolod i julklapp i år Men, jag blev lite fundersam på var jag ska placera givaren då båten är långkölad. Kan det ha någon påverkan ? Erfarenheter tar jag gärna del av ! Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MiniMe 0 Postad 2 Januari , 2006 Den bör plaseras i områden med lite turbolens. Om du ha en plastbåt kan du även plsera givaren utan att borra hål. Du bör dock leta efter en bra plasering. Givaren kan då läggas i en vattenfylld plastpåse och hållas mot skrovsidan. Om den visa rätt utan en massa störningar då kan den plaseras där. i en plaströr fylld med såplösning. Laminatet skaq dock vara enkeltlaminat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sfinxon 0 Postad 4 Januari , 2006 Båten är av trä och där är en inombordare, så logiskt sett så bör jag placera den en bit fram så jag slipper turbulent vatten runt propellern, men dock så är frågan om kölen olöst. Vilken inverkan har det om jag placerar givaren nära kölen kontra en bit ut från kölen. Enligt min egen filosofi så bör det inte spela någon roll, då det är en givare som ser nedåt endast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sfinxon 0 Postad 4 Januari , 2006 hehe.. tänkte inte det iheller jag syftar mest på utsidan av kölen i ovanstående inlägg. Båten är ju långkölad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krollof 0 Postad 4 Januari , 2006 Jag har en Marieholm 26 som också har en riktig köl, Där satte jag givaren ca 4 dm brevid centrum mitt i båten. Fäste den med långsamttorkande epoxilim direkt mot skrovet. Det funkar även om det lutar. Tyvärr funkar det inte på trä, så det bästa är nog att sätta givaren på akterspegeln. Lycka till Kristian. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeCanard 0 Postad 4 Januari , 2006 Hej, Jag gissar att om du har en segelbåt så är en akterspegelsgivare inte aktuell. Placera givaren i höjd med kölens förliga infästning i skrovet. Helst så nära midskeppslinjen som möjligt. Tillverka gärna en träfisk dels för att skydda givaren mot föremål i vattnet ( om den sticker ut) och dels för att få givaren vertikalt. Man kan ju göra fisken så att givaren tittar neråt och motsvarande del på insidan för att få ett vinkelrätt säte för muttern. Använd rikligt med Sikaflex, speciellt inne i hålet. Skär bort överflödigt Sika när det stelnat. /LC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser