primouza 0 Postad 2 Januari , 2006 Hej! Jag funderar på att rengöra limpor och knän till våren för att titta inget är igensatt. Motorn går lite varm på tomgång men hittar direkt rätt arbetstemperatur så fort man varvar upp motorn eller kör med den (på ett högre varv än tomgången) Jag har iof inte bytt impeller och termostat men jag ska även göra det. Så min fråga är om det bara är att skruva bort limpor och knän eller om det måste bytas packningar och så efter det, man vill ju inte gärna ha läckage. Sen en fråga till....hur rengör man dessa på bästa sätt? nån som har erfarenhet? Motorn är en Mercruiser 5.0 -90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 2 Januari , 2006 Hej du måste byta packningar mot motorn och mellan limpan och knän kostar inte speciellt mycket.bästa sett att rengöra är med en ultraljudstvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
primouza 0 Postad 3 Januari , 2006 OK...om man inte har en ultraljudstvätt...vad gör man då?? Hur ofta måste man byta limpor och knän (om man servar som man ska och åker i sötvatten) Inga försäljare av dessa delar behöver svara tack! Sist jag pratade med en firma som säljer dessa delar så sa dom var 5:e år...!!! Verkar inte rimligt att man ska byta så ofta då det kostar enl dom ca: 13000:- Nån som har en mera rimlig uppfattning? //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 3 Januari , 2006 Till mina knän brukar jag bara ta vanlig tvål och passa på när jag ändå är i duschen. Limporna brukar jag inte göra rent, blir de gamla matar jag fåglarna med dem. Här har du ett annat sätt, http://gofree.indigo.ie/~vire7/clean_ex.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 3 Januari , 2006 Hej! Jag skulle tippa på att du kan säkert åka minst 10 år om den går i sötvatten, har kompisar som åker originallimpor fortfarande från -89. Ta av limporna och spola med ljummet/alt varmt vatten tills det kommer klart vatten igenom. Vissa hävdar att man kan använda kylarrens men det borde man vara aktsam med enl. min mening. /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 3 Januari , 2006 I söt vatten så mellan 10-15 år, knäna är det som brukar ge upp först. Det som brukar vara känsligt är skarven mellan knä och limpa packningsytorna rostar bort runt vattenkanalerna med vatteninträngning som följd. Skulle råda till att provtrycka limporna efter du rensat dessa så det inte finns någon rostpor som släpper igenom vatten. Är delarna över 15 år så är det nog dax o byta då dom lever på övertid. Gjorde samma arbete för 3 år sedan bytte då knäna då dessa var totalt upprostade, gick sönder vid demonteringen. Delarna var original från -86. Tryckte limporna, dessa var ok då men i år gav dom med sig. Upptäcktes då jag hade lite dåligt komp i 2 cyllar, såg att det var lite fuktigt i en av avgaskanalerna när jag började riva bort delarna för att lyfta på topplocken.Kopplade på tryckutrustingen och såg flera små rost porer där det kom ut en liten droppe med vatten. Lite bilder http://web.telia.com/~u11101231/ under coronet renovering Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 3 Januari , 2006 Rengöra limpor och knän kan man säkert göra hur vetenskapligt som helst. När jag och far i vintras böt limpor på vår vp 260 v8 så lärde man sig en del. För det första att man inte ska köpa limpor i sverige, vi importerade själva från usa och sparade mer än hälften av pengarna, komplett kit med både limpor, knän, packningar och bult på båda sidor för ca 5000.... Om jag vore som du skulle jag börja med att montera bort limporna och knäna. Dina limpor och knän antar jag har precis samma funktion och material som våra. Gjutjärn är ju inget nytt material från nasa direkt, bara genom att använda ögonen så ser du ju hur eländigt åtgångna de är. Spola rent med vatten och försök få bort avlagringar och göra rent dem efter bästa förmåga. Kan tro att \flaskborste\ eller nåt liknande redskap kan få bort rätt mycket löst skit. Limpor och knän slits ju olika beroende på vilket vatten båten går i, därför är det väldigt svårt att säga hur länge en limpa eller ett knä håller. Det är ju dumt att vara dumsnål för konsekvenserna av en läckande limpa kan ju bli rätt jobbiga, dessutom börjar de ju oftast läcka inåt innan man upptäcker något utåt. Gjutjärn rostar och det är ju normalt men ser det allför tunt och dåligt ut så får du väl satsa på att byta dem. Annars skaffar du nya packningar, de gamla blir värdelösa, och monterar dit allt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 3 Januari , 2006 Ang motortemperaturen så tycker inte jag att det låter farligt. Vår motortemperatur pendlar också lite, men är snarare för låg... det är nog väldigt beroende på motortyp och kylsystem... Har motorn konstant för hög temperatur så har du problem. Att byta impeller och termostat ligger väl närmast till hands, det gör säkert susen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser