Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Gäst Anders

Normal bensinförbrukning??

Rekommendera Poster

Gäst Anders

Undrar om någon vet vad en Mariner -86 skall ligga på i bensinförbrukning. Båten är en Ryds 520 styrpulpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Eftersom det är en styrpulpetare ska förbrukningen ligga på ca:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Fan vad dumt, raden räckte inte till...!

2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och min 5-meters med en yama-83 drar ca och då är skutan lite drygt 5 meter lång med ratt och allt ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Eftersom alla tidigare trådsvarare ger märkliga svar så får du ett till här: min pråm se sjöboden drar 5 gånger mer än en bil dvs ca fem liter per mil eller en liter per distansm detta mätt med karex med distanspunkter på rutern till öarna där vi brukar åka och bada, snurran är en 4 cyl 80hk och ligger på 4200 varv fullt plan och packning. Solglider vi eller fiskar  500-600 varv så är förbrukningen samma som för bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ryds 520ST med Evinrude -90 på 70hk. Den drar 1 liter / distans om jag håller mig runt 6 knop och runt 22 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Tycker inte det är nödvändigt att göra sig lustig över någon som frågar något, det är väl vad forumet är till för?

Hursomhelst är det svårt att svara på då du inte anger motorstorlek...

Vår båt drog väl ca 1,5-2L/Nm med 200hk. Kommer dock ha 300hk till nästa säsong, får se vad den landar på då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer lite mera bensin info:
Har en Ryds 510 GTS, hade förra året en gammal (förgasar) 2-taktare, med den hade jag svårt att komma under 1 l/M (ungefär 0.9). Till detta året skaffade jag en nyare direkt-insprutad 2-taktare, och med denna ligger jag under 0.6 l/M. (den gamla var en 70hk och den nya en 90hk)
 mvh /Jim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört en generell tumregel på 0,2l / hästkraft och timma vid marchfart. Kan detta stämma?

Dvs 50 hk * 0,2 l= 10 liter/tim. Om man nu kör 25knop så innebär väl det 25M/tim och därmed 10/25=0,4 liter/M

Har jag fullständigt fel eller är bara hjärnan trött...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäller detta bara Mariner -86 eller alla motorer? Tvåtakt, tretakt, fyrtakt?

Min hjärna blev trött nu......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Generell tumregel för alla motorer... men som sagt - jag vet inte om det stämmer men om andra kan tala om vad de har för förbrukningar kna vi snart slå hål på den myten i så fall.... Vore ju bra OM det fanns nåt som funkade på ett ungefär så ALLA kan räkna ut hur långt de kommer på en dunk soppa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...