Gå till innehåll
onsdag 17 december 2025
Falken_sail

Matt yta - Vad gör man?

Rekommendera Poster

Hej! Äger en Stortriss MKII årsmodell runt -70. Har vitt skriv och ljusblått däck. Med åren har däckets färg blivit mera turkås men fram för allt väldigt matt. Undrar hur man kan få upp ytan till lite blankare. Tar emot alla tips!

Mvh David Falk 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Rubba med Autosol Chromeglans, efterpolera med polish, vaxa.
Alternativt kör med Abralons polerkit - se tips från Scampiförbundets hemsida, http://www.scampiforbundet.se/tips/blanka_fribord/blanka_fribord.htm

Hjälper inte ovanstående, utan däcket blir matt på en gång är det målning som gäller om du inte kan leva med ett matt däck. Gammal färgad gelcoat gör gärna sådär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svågern har en Triss-jolle som förut var matt... Han har polerat, polerat, polerat och vaxat... Den håller sig hyfsat blank nu.

Jobba på/ Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt vad han använde, men han handlade mycket på Biltema....

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt grabben ingick Autosol i arsenalen, så inte bara kva.... saker.

(Ber så mycket om ursäkt, men jag tror inte han har läst här)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova att bland autosol o polish  kör sen med polermaskin . lägg därefter på vax. Du kan använda autosols produkter rätt igenom eller så köper du mirror image från autosmart deras vax platinum detta är kanongrejor

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du absolut måste,så lyd ovanstående råd.....Annars,njut av en gammal båt och tänk på att ett blankt däck är bländande i solljuset.

13.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte biltemas Rubbing och körde på med farsans polermaskin på min stortriss. Här är några bilder på när jag polerade upp en nygelcoatad yta med samma teknik med den skillnaden att jag först vattenslipat. Det är dock inte nödvändigt på en redan slät yta. Där räcker det med rubbing.

http://homeweb.mah.se/~tde02009/sail2.html 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...