Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
tommiz

Gissa toppfart

Rekommendera Poster

Hej.

I sommar kommer det att sitta en Yamaha 175 1990 på min Ryds 540HT. Med Johnson 90 gjorde den 32 gps-knop. Vad gissar ni på för toppfart och tror ni den kommer att bli livsfarlig.

Mvh Tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

42! Kan bero lite på proppar, hissning, kondition på nya resp gamla motorn (referensfart) mm

//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror något liknande 42-44 knop, farten ökar ju som bekant inte i proportion till effekten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jämförelse med min brorsas gamla båt en crescent 530 med 175 hk gjorde 54 knop 3 vuxna samt en Labrador med en rostfri propp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att du kör oförsäkrad, för inget försäkringsbolag skulle gilla den kombinationen. Alternativt så har du inte meddelat dem om förändringen.

Slutligen hoppas jag att du är kapabel att hantera båten med så mycket mer motor så det inte händer dig något olyckligt.

Gott Nytt År

Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Kul med så många svar redan. Jag har inte mer än kört motorn på land och gjort kompressionsprov men jag utgår ifrån och hoppas att den är frisk. Det sitter en Ballistic rostfri propeller på den men innan test har jag ingen koll på hur lämpad den propellern är på min båt. Jag mailade Ryds men fick inget svar förutom att båten endast levererades med 90 hk som ny. Jag kommer även att montera en hydraulisk styrning i samband med motorinstallationen i vår. Båten förstärks även med en del plåt runt motorfästet. Egentligen är jag inte ute efter toppfart utan efter råstyrkan i en v6 2,6. Borde inte vara några bekymmer att dra upp tre pers på vattenskidor. En gissning är att motorn väger 30 - 50 kg mer än V4an. Självklart gäller det att köra med insidan. Hade tidigare en Finnsport 540HT som gjorde 38 knop med en Mercury 90hk. Rydsen går betydligt stabilare(och tyngre) i vattnet och 90hk på den kändes lite klent.

Jag kan meddela att båten ÄR försäkrad, 2000kr mer per år än med 90hk.

Mvh Tommy

PS Tar tacksamt emot tips om hissning mm då detta blir min första motorinstallation DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hissning.

Växelhuset tränger undan en vattenvolym när det går genom vattnet. Vatten går som sagt inte att komprimera utan måste ta vägen någonstans. Vattnet trycks därigenom uppåt för att sedan pressas åt sidorna av antikavitationsplattan. Det här ger ett onödigt motstånd. Ett sätt undvika det är genom att hissa motorn så mycket att man hela tiden har fyllt vatten upp till kavitationsplattan utan att det tvingas åt sidorna. 

Antikavitationsplattan 20-30 mm ovanför kölen brukar ge bra resultat på toppfart utan att man riskerar kylproblem eller kavitering/ventilering vid start och gir.

Om du har möjlighet att montera en cuppad propeller kan man gå upp lite till utan att tappa greppet.

En annan fördel med hissning är att båten blir mindre känslig för porpoising då propellerkraften kommer högre upp i förhållande till tyngdpunkten i höjdled.

Jag åker med 50 mm hiss på ett bravo I drev utan några problem med kavitering/ventilering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för ett utförligt svar. Jag tror faktiskt att min Ballistic propeller är cuppad. Rätta mig om jag har fel men är inte det när man har som en kupning(därav namnet kanske) längst ut på propellerbladens kant?

Jag börjar med att hissa den 2 - 3 cm så får vi se hur det funkar. Det är lite tråkigt att det är så mycket bök att ändra hissningen.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som har koll på vad maxvarvet skall vara på en yamma 175 1990.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Sjösättningen är avklarad. 41 gps-knop senare konstaterar jag att motorn borde hissas ett eller 2 hack. Maxvarvet ligger på 5100rpm och skall ligga mellan 4500 och 5500. Ett eller ett par snäpp tuffare stigning på Ballisticproppen vore nog optimalt för toppfarten då båten accelererar som en dragracingbil. 

Den kommer att funka kanon till vattenskidåkningen i sommar. Och båten är dessutom försäkrad hos länsförsäkringar.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lyckas du försäkra en 175 hk på den båten ????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försäkrade min 17 DC från 60-talet med en 175 hk.

Det var inga problem

smiley-cool.gif\

Vad har du för dimension / stigning på propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet kanske uppstår om/när det häder något och någon besiktningsman tar en närmare titt på ekipaget ... försäkringsbolagen har ju som bekant en väldokumenterad historia att se till att minmiera ersättningsbeloppet om några som helst tvivelaktigheter som möjligen kan strida mot avtalet upptäcks!smiley-money-mouth.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina föräldrar hade sin sommarstuga försäkrad i 30 år och betalade in massor i premie.

Sen blev de inbrott och de fick inte ut en krona för det var någon detalj på ett dörrlås som inte var godkänd, skit samma att inbrottet inte ens gick via den dörren.

Så ni som är övermotoriserade lever säkert på samma sätt. Ni får betala in hur mycket ni vill i premie men kan aldrig få ut en krona.

Försäkringsbolagen älskar kunder som er.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...