Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Fredda70

Yamarin 5210-05

Rekommendera Poster

Hej,

Tror föregångaren hette Yamarin 5200.

Den testades i Båtnytt -00 nr 4. Testet kan beställas från Vi båtägares hemsida eller kolla på biblioteket. Gissar att 5200 skrovet är i stort sett samma som den nyare 5210. 5200 tillverkades t o m 2003 (fanns i varje fall i Yamarins katalog 2003 ser jag). I 2004 års katalog dyker 5210 upp för första gången. Fin båt. Bör fungera bra som fiskebåt (finns spöhållare med mast som tillbehör).

Fast bränsletank på 80 liter är bra.

Yamarin gör sällan båtar som går dåligt i sjön. Yamarin ligger lite högt i pris men de har ganska bra kvalitet på sina byggen. Yamaha sitter oftast på akterspegeln då de har Yamaha som sitt husmärke.

Har själv en Yamarin sen 2003, en 5820 med Yamaha F115. Ganska nöjd med båten även om det varit en del fel på den. Motorn är jag helnöjd med. Båten går mycket bra i sjön och det uppväger en del av kvalitetsmissarna på båten. 

Finns körfakta på 5210 om du vill kolla in hur den går med några olika motorer. Här har du en Yamaha körfakta från 2004 så du kan kolla in 5210: Länk

Yamarin har för säsongen 2006 bytt namn på alla sina båtar så din kommer nu att heta Yamarin 52CC (Center Console).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har en Yamarin 5200 föregångaren till 5210.

Det är i princip bara pulpeten som är ändrad.

På 5200 finns ett låsbart stuvutrymme på framsida av pulpeten detta finns ej längre kvar på 5210, där finns istället öppen förvaring framför stolarna. Jag är supernöjd med min båt.

Saknar ibland ett fällbart bord som man kan sitta och fika vid.

Har monterat in mugghållare så man kan bli av med kaffemugg mm istället funkar helt OK. Har en 2-takt 75hK och båten gör ca 32Knop (GPS knop) med 2st pers i båten och drar ca 1 l/distans blandad körning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...