Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
satori

Problem med danska sjökort och OziExplorer

Rekommendera Poster

Är det någon som har provat att importera danska BSB-sjökort i WGS-84 till OziExplorer. När jag importerar t.ex. NOS21_2 - DRAGOR och därefter öppnar ett track från tidigare seglingar till Dragör så plottas detta track ca 0,3-0,4 NM norr om dragör hamn.

Någon med liknande erfarenheter som kan berätta hur man löser detta eller vad som är problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag öppnade samma sjökort både i Fugawi och Ozi och kollade på en punkt

N 55.36,746  E 12.41,637 och i bägge programmen ligger punkten inom gradringen vilket är helt OK som jag ser det.

Du måste ha gjort något med positionsinställningen, kanske växlat mellan

Grader.minuter.sekunder och Grader.minuter,hundradelar.

Det brukar ge liknande fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat om t.ex. en prick utanför Dragör har samma lat/long både på det danska och det svenska sjökortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har två olika tyskspråkiga digitala kortfiler NOS21_2 - DRAGOR. Den ena har texten digitized by MapTech den andra har det inte.

Den från Maptech är OK, den andra har ungefär det fel du beskriver.

Man kan via check calibration i Ozi välja bort tillverkarens kalibrering och lägga in en egen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat in egen kalibrering som ett alternativ, men tycker den känns osäker. Bara för att ytterligare spä på eländet så är mitt kort från MapTech och är tyskspråkigt. Ändå får jag felet, så jag gav upp och letade upp ett danskt kort i NOS/GEO-format som verkat fungera bättre ihop med de svenska korten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svenska kort??? Jag förstår ingenting. Vilka kort jämför du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag importerar NOS21_2 - DRAGÖR (av MapTech och är tyskspråkigt) och det svenska kortet 921 har inte t.ex. 0,3 grundet norr om dragör samma lat/long i de båda korten. Båda har WGS84 som kartdatum trots detta så stämmer det alltså inte.

Eftersom jag tidigare seglat på kort 921 och kommit rätt så utgår jag från att det är detta kort som stämmer.

Då är frågan vad går fel/gör jag för fel när jag importerar NOS21_2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag jämfört de två korten och jag får fram att på 921 ligger stenen 87 meter fel/rätt i riktning 329 grader räknat från 21_2 kortet.

Jag använde Fugawi, men det ska väl inte ha nå´ n betydelse.

Slutsatsen är väl att du inte gör nå´ t fel. Korten är väl bara lite olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...