Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
suupen

Gasolvärmare ifrån Silvan, Jula och liknande...

Rekommendera Poster

Dessa värmare som säljs på butiker som Silvan och Jula... Är det någon som har provat att montera dem i sin båt? Eftersom man inte använder värmarna speciellt ofta så känns det inte som om man vill lägga ner för mycket jobb/pengar på detta.. Hellre ett nytt storsegel i så fall!

Är det någon som har en spontan åsikt om billiga gasolvärmare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Wallas i min båt, men det gör jag bara för att det satt en sådan där när jag köpte båten.  I somras köpte jag ett litet bärbart elverk, mest för att ladda batterierna.  Men vid ett tillfälle i höstas så använde jag det tillsammans med en kupevärmare från jula, Artikelnummer 411056.  Men bara på halvfart för elverket ger inte mer.  Bullrigt men varmt blev det.  Nu har jag köpt ett nytt elver från K-Rauta, en fyrtaktare på 1000W.  Tyst och fin och bara tvåtusen spänn, men det priset har de bara någon vecka till.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I somras köpte jag ett litet bärbart elverk, mest för att ladda batterierna.  Men vid ett tillfälle i höstas så använde jag det tillsammans med en kupevärmare från jula, Artikelnummer 411056.  Men bara på halvfart för elverket ger inte mer.  Bullrigt men varmt blev det.

Ungefär så har jag tänkt mig en elverk/värmarlösning i båten. Men värmen tänkte jag att motorns kylning skulle bestå med. Dessutom ska det vara superisolerat - både från ljud, vibrationer och värme. Funnes det en liten driftsäker dieselmotor på c:a 1 hk skulle värmen räcka när elverket går på max laddning (c:a 300-500W eller 12 V/25-40A). Värmeutvecklingen borde då ligga på det 5-dubbla. 

Man kan ju alltid önska. Plötsligt så har man en kinatillverkad på Jula för ett par tusen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa tar väl sin förbränningsluft från utrymmet de står i ? Då är de livsfarliga att använda i små utrymmen som t.ex båtar om man inte har extremt god ventilation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis alla båtgrannar!

Jävlar vad jag hade blivit förbannad om någon kör med ett elverk på badbryggan hela natten i naturhamnen!

5.gif\5.gif\5.gif\5.gif\5.gif\5.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojoj så mång arga gubbar2.gif\  Nåväl, hittils har jag bara använt elverk kalla nätter, från halva september och framåt.  Då är man ensam i skärgården.  Dessutom väljer jag bort populära naturhamnar och föredrar ställen där man får vara ifred, mycket på grund av att jag vill att min hund ska få springa fritt (under uppsikt såklart)

Ps.  Min gubbe är mycket argare än dina 6 tillsammans.\<ahttp://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_2_204v.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...