Gå till innehåll
lördag 28 september 2024
Crona

Behöver man VHF cert för köp av VHF? och vilket isåfall?

Rekommendera Poster

Om jag lånar en båt som har en VHF installerad, är jag automatiskt användare av radion då även om den är avstängd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där certet på bild har ju några år på nacken, tar man ett i dag ser det nog helt annorlunda ut, vilket ju intygas av flertalet här.

 

Jag tycker det vore märkligt om man inte kunde låna en båt med fast montage i, och kanske till och med ha radion på för lyssning om man vill...

Allt enligt sunt förnuft och förtroende från båtägaren/certinnehavaren.

Å andra sidan har ju Dyker bevittnat ett beslag, så jag vet inte...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej jag ger mej.

Tiderna ändras, mitt cert. är omodernt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillståndet är ett A4 papper från PTS där det står båtnamn, anropssignal, giltighetsperiod, tillståndshavare samt vilka frekvenser du har rätt att sända på.

 

Certifikatet är numera inskrivet i blå boken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citerar mig själv. Nu vet vi hur ett cert ser ut men frågan som ni som har cerifikatet och utbildning bör kunna svaret på. Kan jag låna en båt med en VHF radio installerad utan att själv inneha ett cert eller riskerar jag att få radion konfiskerad ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det står att man måste ha cert för att använda radion, men inte för att söka tillstånd hos PTS för att inneha en, kan inte jag tolka det på något annat sätt än att det måste ha varit någon annan utrustning än en VHF som blev konfiskerad.  Frågan är skickad till Stockholm radio, väntar med spänning på svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stockholm Radio är ett privat företag, bara en radiooperatör, ingen myndighet.

 

Det är PTS som är myndigheten, dit du ska ställa frågan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har en stämpel i intygsboken (den blå).

Den dög när Kbv kom på besök sommaren -04.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjelles!

 

Kom kbv på besök till din fritidsbåt för att kolla om du har VHF???

 

Låter lite märkligt tycker jag. Fär att köra fritidsbåt i sverige krävs ju ingen behörighet eller utbildning så länge den inte är skepp, dvs längre än 12x4 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du menar att blott de blåa böckerna är blå? (Det finns dock, förutom en del utrikiska, även svenska pass som är blå. De s.k. tjänstepassen, eller diplomatpass som de oxå kallas i folkmun.)

Kan jag räkna med att KvB blir nöjda om jag viftar med en gammal fullklottrad kalender från 1984 med blåa plastpärmar om de mot all förmodan skulle hinna ikapp Hobien och göra en koll? Blir man arresterad om man har en röd bok? I fall man kan visa upp en gul badanka kanske man kommer undan med en varning. Som alternativ till ovanstående kan man ju alltid visa dem fingret och se vad som händer (Det kallas för att kommunicera med tecken).

 

/LC 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kom då svaret från PTS.

 

Hej Håkan,

Så här är det: För att få använda en radiosändare behöver du dels ett tillstånd (det får du av PTS) och dels ett certifikat. Certifikatet är ett utbildningsbevis. Tidigare räckte det med ett D-certifikat, eller VHF-cert i dagligt tal. Det räcker inte i dag. I dag krävs det att du har minst SRC,Short Range Certficate. Det bevisar att du kan GMDSS-utr. Dvs VHF med DSC, SART, EPIRB, Navtex mm.

Tillbaka till dina frågor. För att ge ett väldigt kort svar: Vem som helst får inneha en sändare utan vare sig tillstånd eller certifikat. Det skulle vara intressant att få veta när VHF-stationen blev konfiskerad. Tidigare (före 2003) sa lagen att man var tvungen att ha tillstånd för att inneha en radio. Kan det ha varit på den tiden?

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sunt förnuft i en lagtext för en gång skull. Bra initiativ Håkan att kolla med myndigheterna vad som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gantika skrev:

Bosse
Som jag har skrivit tidigare behövs inte längre något tillstånd för att äga en VHF, det togs bort för ungefär 10 år sedan.

Att det idag finns ett cert som heter SDC har jag aldrig hört talas om, vad står den förkortningen för?

Däremot finns ett cert som heter SRC (Short Range Certificate), är det inte det du menar?

Du får äga en VHF men inte använda den utan tillstånd. Såvitt jag vet betyder använda både sända och ta emot. Nu är det hårklyverier du ägnar dig åt

/Tore

Tydligen var det inte hårklyverier

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag avsåg med hårklyverier var att anledningen till att man skaffar VHF är väl för att man har tänkt använda den, då måste du cert. Om jag sammanfattar vad som sagts i tidigare inlägg så är det tillåtet att köpa, installera och dessutom använda radion vid en nödsituation utan cert, där har du helt rätt. Tyvärr framgår det inte i svaret från PTS om det är tillåtet att lyssna på radion utan cert men det vikiga är väl inte certifikatet i sig utan den kunskap man får i samband med utbildningen.

 

Som man ropar får man svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart får du lyssna utan cert. Det bästa med VHF:n är ju väderprognoserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaptenkolja!!

 

Nej det var inte ombord på en fritidsbåt. Det var i samband med bemmaningskontroll på passagerarbåt.

 

Om du lyssnar på Vhf utan cert kan det kanske bli problem om du måste replaya tex ett mayday anrop, vilket du är skyldig att göra om inte swedenrescue eller annan närliggande båt lyssnar ((spekulerar))..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjelles.

 

Tack för svaret, blev lite orolig. Men är inte det att betrakta som ett beslag, ett sådant måste ju vara beslutat av åklagare, förundersökningsledare?

 

Blir nyfiken som vanligt, har vi nån jurist här?

 

Saknade befälhavaren radiopapper på en passagerarbåt var nog det hans minsta bekymmer att bli av med radion. Han torde ju saknat behörighet att framföra fartyget ifråga också, o det är staffbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så rätt så, ursäkta klavertrampet Kjelles.

 

Tycker bara det verkar så otroligt osannorlikt att man ska får sin vhf beslagtagen bara för att ingen ombord har cert.  Beslag är ju inte okomplicerat i rättegångsbalken, brottsmisstanke krävs ju.

 

Men har man legat o skickat ut en bärvåg på ch 16 ett par timmar så är det ju kanske inte så oskäligt.

Flera här inne har nämt en blå bok, vad är det för nåt? Nånting i stil med sjöfartsboken? I den för man in av o påmönstringar, men inga behörigheter längre. De är u A4 format, ett papper helt enkelt med ens foto på.

 

Simma lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr framgår det inte i svaret från PTS om det är tillåtet att lyssna på radion utan cert

 

Svaret var att det behövs tillstånd för att använda Radiosändare, vilket du inte gör om du lyssnar, då använder du endast mottagaren!

Så jag tolkar det i alla fall som att du får lyssna.

Däremot kanske man inte bör köpa en egen vhf utan cert, skaffa i stället en scanner då så slipper du dessa bekymmer. Men lånar du en båt borde det inte vara några problem att lyssna!

 

Om du lyssnar på Vhf utan cert kan det kanske bli problem om du måste replaya tex ett mayday anrop, vilket du är skyldig att göra om inte swedenrescue eller annan närliggande båt lyssnar

 

Hur är detta om du har en scanner och hör ett nödanrop?

Då KAN du inte svara!

Man kan ju förstås ringa t.ex. Stockholm radio, men det kan du ju om du lyssnar på en vhf utan cert också!

 

Men jag misstänker att om du svarar på ett nödanrop utan cert och räddar liv på så sätt, så blir du förlåten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken är NFB (nämden för båtlivsutbildning)s intygsbok där förhörsförrättaren sätter sitt namn och stämpel efter fullgjord kurs. tex vhf cert, skepparexamen.

 

VHF utbildning på nätet hittar man här!

http://www.almanavigation.com/Anmalan/anmalan_till_vhf_utbildning_via_.htm

 

Den dag jag hamnar i knipa vore jag tacksam om övriga radioinnehavare har den kunskap som krävs för att använda radion på rätt sätt.

finns ju en del uttryck som kan vara bra att känna till samt skilnad på duplex och simplexkanal.

I sommras var det en snäll skeppare som försökte assistera i en nödsituation efter som räddningsbåtens sändare inte fungerade (kunde varit bra om han viste vad duplex var)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sommras var det en snäll skeppare som försökte assistera i en nödsituation efter som räddningsbåtens sändare inte fungerade (kunde varit bra om han viste vad duplex var)

 

Kan du utveckla det här lite. Jag förstår inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Simplexkanal använder samma frekvens för sändning resp. mottagning.

En dito Duplex har olika frekvenser.

Detta innebär att kustradiostaionen har ett spegelvänt frekvenspar på Duplexkanaler, vilket medför att de mobila enheterna (båtarna) inte hör varandra utan bara basstationen.

 

Jag tror att jag fick det där rätt.

 

/LC 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst fick du det, men kan du förklara vad Jimsan menade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man bara hör halva konversationen, och inte är införstådd med att det är fullt normalt på trafikkanalerna, kan man ju tänka sig att den hjälpsamma, i detta fallet, missförstod situationen.

Eftersom jag inte är insatt i fallet är ju detta bara ett antagande från min sida, men fullt möjligt.

 

/LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår förra båt hade vi en Raymarine 54E. Det är en robust och trevlig apparat, men jag tyckte att hörbarheten med den inbyggda högtalaren var ganska kass. Svårt att uppfatta i litet vindbrus och motorbuller.

Så en extra högtalare är nog en bra investering. Nu har vi en ny båt och jag funderar på att lägga till litet pengar och köpa en VHF med möjlighet att ansluta telefonlur, t.ex. en Simrad. De billiga apparaterna såsom Cobra, icom, Ray m.fl har ju inte den möjligheten.

De som har prövat säger att det är väldigt mycket lättare att kommunicera med en lur än med högtalare och lös mikrofon genom att man hör så mycket bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan fråga, som kanske nån kan svara på:

 

Måste man använda en radio som är byggd för marin VHF på dessa kanaler, eller är det okej att använda en annan radio?

(nån amatörradio eller liknande)

Självklart med tillstånd!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...