Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Bitte

Tankrengöring

Rekommendera Poster

Hejsan alla ägare av dieselmotorer och god fortsättning!

Har en snipa med dieselbränsle och undrar hur man kan rengöra tanken utan

att ta sig in i den, vilket i mitt fall är nästan omöjligt. Har läst om medel (Racon, Soltron, dieselfilter QL m.m.) som skall eleminera/filtrera

utfällningar m.m. i dieseln.

Har någon erfarenhet av detta och/eller kan ge ett säkert tips i fallet?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du!!!

Jag har samma problem, dvs svårt att komma in i tanken. Jag vet inte så mycket om dom där medlen så det blir spännande att se om du får nåt svar. Har du haft båten länge och har du haft några problem med bränsletillförseln??

Jack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...är det verkligen inte nån som har några synpunkter på den här frågan????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har inget mirakelmedel men varför kommer ni åt tanken?

Jag hade tidigare en snipa där bränsleslangen hade vittrat sönder.

Innan jag gjorde detta konstaterande hade jag tvingats att ta bort all inredningsmateral i närheten av och ovanför bränsletanken, (förarstol, skåp o lådor, durken).

När felet var var funnet så låg tanken öppen, någotsånär fri och sen var det bara att kavla upp ärmarna och torka på.

Snipan jag har idag är tankarna också rengjorda av mej. Tyvärr kan jag inte plocka bort inredningen utan nu har jag fått tillämpa akrobatik-ta-hjälp-av-spegel-långa käppar alternativet. Denna tank är också nu rentorkad.

I bägge båtarna har jag gått via manluckan för att göra rent. Finns det ingen sån i era tankar?

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du...jag kan visserligen....om jag plockar ner en massa inredning....komma åt dieseltankaran, men det är knepigt, och det skulle säkert ta mer än en dag att göra jobbet. Det skulle ju vara bra att veta om det finns kemikalier som kan sköta om det. Men samtidigt ar jag ju lite tveksam till om det kan skada maskinerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tur att mailet var sparat i Words eftersom MG haft haveri i något dygn.

Jag provar igen,

I tidningen Praktiskt Båtägande, maj-numret från 2005 beskriver man i ”STEG FÖR STEG” hur man rengör bränsletanken.

I artikeln nämns inget om något mirakelmedel utan det är ett grovgöra man måste göra själv.

Allt från att göra rent runt manluckan före, öppna inspektionsluckan, tömma tanken, rengöra med trasor som fästs i ändar på träpinnar eller trälister, ev högtryckstvätta gärna med varmvatten till att torka tanken och då med våtdammsugare.

Annars är det inte mycket på nätet som jag lyckats finna sen jag gav mitt förra svar.

Bara ett lite bidrag enligt nedan.

http://www.marinshopen.se/

Tips inför vinterförvaringen

Båten bör förvaras fulltankad. Då minskar risken för kondens i bränsletanken och det blir mindre volym bränsleångor (brandfara).

Använd dubbel dosering av Racor Diesel Biocide och Soltron under vinterförvaringen så har du ett rent och bakteriefritt bränsle till våren.

Racor Diesel Biocide

Här är det en bild på Racor Diesel Biocide

Dödar effektivt alla mikroorganismer i diesel och bensin.

Förhindrar bakterietillväxt och säkerställer driftsäkerheten på motorn.

Soltron

...å här en bild av Soltron

Enzymtvättmedel som löser upp slem och algfällningar i dieseltanken.

Ger lägre bränsleförbrukning och renare avgaser.

Varför texten blir så stor vet jag inte. Texten i Word-dook är som vanligt.

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, tyvärr så är det som dom ovan har sagt... det finns inget mirakelmedel när man väl har utfällning och skit i tanken, man måste gå in i tanken manuellt och suga och torka ur.

Men när man har gjort detta så kan man använda kemikalier ihop med dieseln för att undvika fortsatt utfällning osv...

Ett tipps vid rengöring är och använda sig av en vakumsug och suga upp klumparna som ligger på botten!

Lycka till!

// Morgan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har du väl fått tanken full med utfällningar, mikroorganismer = dieselbakterier är det bara att tömma ur tanken från denna sörjan och rengöra den ordentligt.

Sen ska man helst använda förebyggande medel som man häller i tanken för att inte det ska hända igen. www.wynnsbutiken.com har ett antal produkter som både förhindrar tillväxt och dödar bakterier i dieselbränsle.

post-24477-1394235125,3839_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...