Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
cook

Marianergraven???

Rekommendera Poster

Läste något roligt i illustrerad vetenskap, att om man släpper ett järnspett rak över marianergraven så kommer det aldrig att nå botten
på grund av tryck?!?!?smiley-undecided.gif\

Va f--n händer om man då är på botten när man släpper de, sticker det en kilometer rakt upp då eller.
Tyckte det låt lite märkligt. Jag tycker att det skulle bli otroligt grumligt i havet en bit ner eller. 

Har ni några roliga funderingar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gurka innehåller 98% vatten.

Vattnet i världshaven består i genomsnitt av 2,5% salt, ibland mer.

Slutsats: Det är bättre att segla i gurkor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blev jag nyfiken!!

Du har inte händelsevis en länk till just den artikeln så man kan få läsa?

Mvh

LasseF 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte vattentrycket som avgör om någonting flyter eler sjunker utan skillnaden i densitet. Så länge densiteten hos järnspettet är högre än vattnets så sjunker spettet. Vatten låter sig inte sammanpressas ens vid höga tryck varför densiteten inte ökar på djupt vatten. Spettet hamnar på botten!

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det roligt att läsa Illustrerad vetenskap, men mycket smörja skriver de också.  Varför flyter inte hela botten ovanför botten då???  Låter ju lika dumt som: hellre äter jag själv än ser mina barn svälta.

Ps. Vatten går att komprimera, det krävs dock ett helt annat tryck än vid luftkomprimering. Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ps. Vatten går att komprimera, det krävs dock ett helt annat tryck än vid luftkomprimering. Ds.

Det är nog tyvärr bara de mikroskopiska luftbubblorna som komprimeras!

Om du nu inte tänker helt orimliga tryck...

Så fungerar det åtminstone inom hydrauliken.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar från Nationellt resurscentrum för fysik: 

Ordet omöjligt var kanske inte väl valt. Istället borde vi skrivit mycket svårt. För att komprimera vattnet måste man dels innesluta det t ex i en cylinder så att det är helt tätt och dels måste man påverka det med en mycket stor kraft för att få en mätbar förändring av vattnets volym.

/GO

Jag hade hört någonstans att det skulle gå att komprimera vatten, nu vet jag att det i princip är omöjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, varför är man så förbannat envis ibland?  2.gif\  Skäms lite \<ahttp://smileys.smileycentral.com/cat/10/10_12_3.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har att göra med den elektromagnetiska kraften på submolekylär nivå i järnet som påverkas av densamma i saltet på detta djup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...