Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
ChristerN

Kamremsbyte Yamaha F50?

Rekommendera Poster

Hej alla förståsigpåare (sorry Steve att jag snodde den)

Hur ofta ska man byta kamrem på en Yamaha F50?

Min är från -00 och jag har aldrig bytt. Kanske dags nu i vinter?

Nästa fråga: Hur gör man det? Krångligt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej!!! Bytesintervallen för dom flessta 4-takts utombordarna är ca:5 år

Så det är nog dags att byta på din nu... Men det är lite andra saker som faller in tex hur många timmar motorn har gått osv... Men kom ihåg att gummi är en färskvara och det är viktigt att följa serviceboken... Så jag hade bytat iaf...

Nästa fråga hur byter man den här lilla livlinan... Inte så lätt som man kan tro... det finns ett antal spänrullar och sträckare och skulle nånting gå fel ja då är motorn körd... Ingen Yamaha expert men jag tror att det fodras en heldel specialverktyg samt lite erfarenhet för att gesig på ett kamremsbyte på en Yamaha... Hade lämnat just rembytet till verkstaden...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kolla i manualen till din Yamaha F50. Det borde stå där.

Efter 5 år eller 1000 gångtimmar, det som först inträffar är det som gäller.

Saknar du handbok kan du spara ner (men ej skriva ut) en manual i PDF på engelska här:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/servicehome/home.aspx

I 2005 års användarhandbok står det uttryckligen 5 år el 1000 timmar, i de tidigare årgångarna tror jag inte det näms i användarmanualen.

Så det är dags att byta kamrem på din F50 nu.

Svårt att byta?

Gissningsvis inte, men skaffa en Yamaha servicemanual så har du nåt att följa. Bör även stå det du behöver veta i Clymer el Seloc gör det själv handböcker för Yamaha 4-takt.

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0892877669/qid=1135709024/sr=8-5/ref=sr_8_xs_ap_i5_xgl/202-1981152-2485451

Kolla med t ex Marinshopen vad det har ang handböcker.

Har en Yamaha 4-takt själv, en F115 2003 så jag kör på orginal kamremmen än. Min motor är under garanti i 5 år (har 3 år extra) så det får bli Yamaha verkstad som får nöjet att byta kamrem 2008 på min. Jag gör ingen service själv under garantitiden.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon!

Man kan alltid lita på MG!21.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Skulle vara intressant att få veta vad kamremsbyte kostar hos yamahaverkstan då många verkar tycka att detta är fyrtaktarns stora nackdel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det rekommenderas var 5:e år men när man pratar med experter så säger de att det är viktigare att kontrollera att den inte är sliten eller är ospänd. Den håller definitivt längre än 5 svenska somrar men man skall vara uppmärksam på skicket. Hur ofta byter man på bilar? Mellan 5-10 år och det är för att vara säker på att den inte skall gå av dvs rätt hög säkerhetsnivå. Men om det gäller var 5:e eller var 8:e år så är jag inte säker på att man i långa loppet tjänar på att vänta egentligen och det är inte roligt att vara orolig om man är oroligt lagd...  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...