Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Gäst laxoring

lager byte

Rekommendera Poster

Gäst laxoring

Hej. ska byta lager och tätningar i struten på min aq 140 280 drev. jag ska ju dra primäraxel och lager bakot och då behöver man ju en avdragare till det men hur ska man få fast den på axel tro.trodde att det fanns ivändig gänga på axel men det fanns det ej. finns väl avdragare att köpa som passar men var ??.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ingen avdragare. Ta bort låsringen på axeln och låsringarna i huset (3st). Då kan du demontera axel, lager och tätningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare !

Man kan behöva en avdragare för att få ut mellanaxel och lager. Detta är en special avdragare som låser sig runt splincen.

Jag skulle först prova att tabort de två seger säkringarna för att sedan försöka dra ut axeln med handkraft. Om detta inte fungerar måste man fundera på en avdragare eller montera bort motorn så att du kan slå ut axeln.

Jag har renoverat struten du finner bilder på detta om du surfar in på min sida: http://ockelbo.plars.org/.

När du åter monterar lagret rekomenderar jag att du använder lagerlim för att fixera lagret ordentligt.

/ Plarsa

http://ockelbo.plars.org/ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

hej tackar för tipsen. brukar titta till din hemsida plarsa en mycket bra hemsida du har21.gif\

har försökt att dra ut axel men en rör sig ej så jag får göra en klämhylsa till axel och en slagdragare återkommer sen så får vi se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

hej igen. fixade en egen primäraxel avdragare på jobbet och den funkade perfekt .hadde inte fått bort axel utan den.

post-7676-1394234527,4233_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det såg ut som att du ordnat dig en riktig dunder avdragare.

Kul att det löste sig. Hoppas att du fortsätter att ha vägarna förbi min sida.

Du kanske redan vet det, men lagret är ett standard SKF lager. Finns billigare på tex Momentum i Solna(sthlm). Det är iof hyggligt billigt på VP också.

lycka till ! / Plarsa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

haha ja det är en regäl avdragare tog det som låg närmast tills hand på jobbet. såg på din hemsida att det är ett standard SKF 6206 lager så jag lånade ett på jobbet smiley-innocent.gif\ .väntar på nya packboxar oxå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...