Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Pautwiik

skillnad på dessa propellrar

Rekommendera Poster

jag har en AQ130 med 270drev...
båten varvar för mycket med nuvarande propeller (6000rpm=)

vad är det för prestanda skillnad på en 14x19 propp och en 15x17??
hade varit roligt att veta....

sitter i dagsläget en 15x15 på båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellers ar en vetenskap i sig, men skal lforsoka ge ett svar i alla fall.

Generellt med en mindre bat/motor; en mindre propeller med hogre stigning (14x19 jamfort med 15x17) ger dig battre acceleration out of the hole (snabbare upp i planing). Du kan tappa lite i toppfart, men troligtvis inte markbart.

Jag har en AQ171C med ett SP-A drev. Sitter just nu en (ny) 14x19 efter att min gamla tappade ett bald forra sommaren. Trivs bra med den men inbland funderar jag om inte en 14x21 hade funkat bra ocksa. Har nagra 16x och en 15x nere i garaget och skall prova dem sa fort vattnet blir varmt igen.

I och med att propeller val ar en kompromiss och mkt unikt for bat och hur du vill kora, mitt tips ar att du provar med ett par olika modeller under den typ av korning du gor mest. Hitta en som haller dig strax under topp varv pa motorn, men som anda snabbt tar dig upp i planing.

Det ar ju sa snabbt och enkelt att byta prop pa VPs gamla drev sa du kan latt gora detta under nagon timma. Lana ett par props fran batgrannar, eller en bra propshop.

post-13811-1394234526,9764_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hej hur stor och tung båt har du?Väger den mer en 1500kg så bör du sätta på 15x17 och då kommer den varva ungefär 4400 varv vilket passar bra med den motorn problemet med mindre propeller är om båten väger för mycket då börjar propellern spinna i vattnet och då ej får upp maximal hastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok tack för svaren.. båten väger 900kg den ska en boken varva 5200max varv.... har jag för mej, blir nog en 14x19 då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om den ska varva 5200 varv så blir det en 15x19 stämmer rätt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ifall din båt har totalvikten av 900 kg så kan den varva mer än 5 200 och då är det nog att rekommendera att först pröva med en standard 15 x 17. För ifall du läser i båten instruktionsbok så står det där att \på lätta båtar med en fart överstigande 30 knop kan max. varvtal för den 4-cylindriga motorn tillåtas gå upp till 5500r/m\. Att sedan driftsvarvet bör ligga 300 - 500 under maxvarvet (-500) är ju en helt annan sak. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du ändrar från 15x15=6000varv till ex 15x17 så bli varvet 5700 varv så du borde skaffa en 15x21 då hamnar du på ca 5200 varv.du ändrar ca 300 varv per pitch samt om du går ner 1 tum till 14x21 så hamnar du på ca 5450 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...