Gå till innehåll
torsdag 20 mars 2025
Scantic465

Båtregister eller inte?

Rekommendera Poster

Jag startar en omröstning om vad ni tycker om ett obligatoriskt båtregister. Två frågor

1. Är du för eller emot ett båtregister om det finansieras enligt ditt förslag?

2. Om du svarat Ja på första frågan, hur vill du att registret ska finansieras?

Snälla, ingen ny skattetråd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är possitiv till ett register om det ges en garanti till ingen ytterligare kostnad för båtägare.

Kan finansieras via de kostader som minskar enligt de som kommit på idén med ett register.

(om stölder, bus mm minskar tack vare ett register så finns ju redan pengarna där, självfinnansierande)

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

1 ) Ett register kan eventuellt underlätta vid eftersök av stulna båtar och motorer och bör om det används rätt kunna sänka försäkringskostnaderna.

Register finns ju i våra grannländer och de har definitivt mindre stölder av båtar. 

2 ) Finansieringen av ett register borde kunna skötas av försäkringsbolagens lägre utgifter för det stulna, alltså går vi båtägare plus minus noll på  finansieringen av det samma.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett register gör också att man kan ta reda på vem fan det var som körde i 45 knop 5 meter framför båtklubben så att flera båtar fick skador (hände i somras)  och slå ihjäl vederbörandesmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte, det finns redan register. Åtminstone min båt är registrerad hos försäkringsbolaget med en registreringsbeteckning.

Överlåt åt försäkringsbolagen att upprätta ett register. Det finns ingen anledning att staten lägger näsan i blöt, speciellt inte inom områden de inte vet ett skvatt om.

Om försäkringsbolaget administrerar registret så ser jag ingen finansieringsproblematik överhuvudtaget. De sköter det redan idag.

Fortfarande kvarstår faktum att vi har en ofantlig mängd utländska fritidsbåtar i svenska vatten, och de lär bli fler om man inför båtskatt. Ska vi särbehandla svenska båtar jämfört med utländska? Det låter som ett fall för EU.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
SSF Båtregister har på initiativ av försäkringsbolagen lagts ner den 31/12 - 2003 därav det nya förslaget om obligatoriskt register.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Skrotvikten?

/Wille 10.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ohoy

1) Jag röstar Ja till ett register avsett enbart för försäkringsbolagen och polisen/kustbevakningen.

2) Försäkringsbolagen kommer spara in den kostnaden om de inför ett GEMENSAMT register som är tillgängligt för polisen där man snabbt kan få svar tex om en upphittad båt är stulen eller ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtregister leder till beskattning av båtarna, så något register vill jag inte höra talas om. Jag tänker inte finansiera det, säkerligen inte försäkringsbolagen heller, de vill inte sist, men med skatt kan man finansiera det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är för ett register om det GARANTERAT inte innebär några vidare kostnader, som att det följs av skatt eller liknande.

En mindre registeravgift kan väl vara ok om samtidigt försäkringarna blir billigare, så det går ungefär jämt upp

Det har ju faktiskt sina fördelar med ett register.

Men som sagt, finns det risk att det följs av en massa andra idiotsaker så kan det vara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, nej och åter nej.

Dessa olika register finns bara för att det skall kunnas skattas mer.

Annars hade staten ALDRIG brytt sig.

Staten gör ALDRIG något utan tanken är att höja Skatten, fy för alla dessa Sossar!

// TL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man läser på Sjöfartsverkets sida så finns det redan ett fartygsregister där även fritidsbåtar kan registreras. Avgifter och allt finns angivna där.

Det ev. överskott en obligatorisk registrering skulle ge Sjöfartsverket borde i mitt tycke oavkortat gå till Sjöräddningen.

Alla aktörer inom sjöräddning skulle ha stor nytta av ett register, att snabbt kunna identifiera en båt, ta kontakt med anhöriga och få reda på mycket som är viktigt för räddningsinsatsen.

Kopierat från verkets hemsida:

Som överordnat ekonomiskt mål för Sjöfartsverket gäller krav på full kostnadstäckning. Finansieringen av verksamheten sker i huvudsak genom avgifter på handelssjöfarten. Verkets

kostnader för bland annat fritidsbåtstrafiken ska enligt gällande riktlinjer finansieras över statsbudgeten

Jag tycker dessa kostnader ska bort från statsbudgeten (skatten) och betalas direkt till Sjöfartsverket som använder pengarna. Inga nya skatter!

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____382.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...