abbe6 0 Postad 25 December , 2005 jag har en båt som är 6,20x2,20 aq130/270 1100kg.med en propeller stigning på 15/16 den varvar bara 2700 ca18knop.någon som vet vilket håll man skall börja leta för att få rätt stigning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 December , 2005 Ifall jag förstått dig rätt har du en HS 15/16 och med denna skall båten göra 18 knop vid 2700 varv, är detta också maxvarv/fart? Som jag redan ovan redovisat fattas det en massa info för att ge ett korrekt svar. Men troligen bör du gå ner på en standard prop ex. 15x15 eller 14 x15 för att få upp varven. Det kan hända att detta heller inte räcker. Men det finns lite mer att välja på när vi kommer ner på dessa proppar. En fråga som just dök upp var, har båten alltid varit så här seg? Ifall inte skulle jag göra ett enkelt kompprov... //Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 25 December , 2005 Motorn ska varva runt 5000 varv om jag ej minns fel, du borde prova en 13x12 då borde den varva ungefär 4200 varv,proppelerns skillnad om du minskar 1 storlek ex:15/15 så ska den varva ungefär 300 varv mer samt om du minskar storleken ex 14/16 så ska den varva ungefär 250 varv mer,det är lite svårt att säga med tanke på det låga varvet du har så har motorn ej kommit upp i effekt du kanske ligger på 85-90 hk på dom varven.Ring till peters propshop ligger i farsta Stockholm han kan hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 December , 2005 De verkar behövas ett förtydligande här! I mitt inlägg förslog jag ett byte från HS till standardpropeller. När det gäller maxvarv har Volvo penta gjort det lätt för oss, för i instruktionsbokens sida 50 längst ner står det: 1) propellerns dimensioner skall väljas så att motorns maximala driftsvarv blir 4500 - 5000 r/m vid fullt gaspådrag. På lätta båtar med en fart överstigande 30 knop, kan max varvtal tillåtas gå upp till 5500r/m. 2) Vi marchfart bör varvtalet ligga ca 200r/m under det max erhållna. //Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser