Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
sunhome

Skatta båtarn

Rekommendera Poster

Har jobbat med båtar i snart 20 år.
Har allrig fattat varför dom inte ska beskattas.
Det är en lyx, som man skaffar sig av pengar man har över.
Jag betalar hällre skatt på båten änn på bostaden.
Båten kan jag klara mig utan.
Inte för att jag vill vara utan båt, men det fins många som skattar ihjäl sig på sina hus, o därför inte har råd att köpa båt.
Det är en fråga om hur det ska gå till.
Inte om det ska va skatt eller inte.
(Jag röstar INTE på sossarna! Lite mera åt styrbord.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stevemedselcon

Vad jag tycker är dumhet är att en människa som allrig varit i närheten av varken båt eller skärgård är med å betalar för broöpningar o sophantering mm. i skärgården.  Vi som åker båt betalar lika mycket/lite som dom som allrig åker båt.

Jag gillar inte att betala skatt överhuvudtaget, men båtskatt vore nog en av dom skatter som jag kunde tycka va rätt att betala.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtfolket genererar väldigt mycket pengar till de bofasta i våra skärgårdar.  Att beskatta båtlivet vore ett dråpslag mot skärgårdsborna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räcker det inte att man uppSKATTar sin båt???????????

post-571-1394234526,5647_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betalar båtfolket ingen skatt?

Har du inte alla getter hemma eller?

Köper jag en båt för 200000:- har jag betalt 50000:- i skatt på köpet(moms..)

För att få ihop 200000:- i plånboken måste jag tjäna ca 400000:-

När jag köpt en båt för 200000:- har jag alltså betalt ca 250000:- i skatt.

För att inte tala om min arbetsgivares konstnader till staten för att betala ut min lön på 400000:- (det kan jag inte, någon annan kanske?)

Nu är jag ju inte så korkad att jag försöker arbeta ihop pengarna, nej jag lånar på huset. det uppmuntras av staten med 30% avdrag på mina räntekostnader.

När jag sedan kör omkring med min båt så betalar jag ca 7:- i skatt för varje liter bensin jag köper (seglar du betalar du 25% skatt på dina segel). Jag gör av med ca 1500 liter per år.

Vilket ger statskassan ca 10000:- i skatt per år om du har en lite halvtörstig båt som min. För att betala den skatten behöver jag tjäna ca 20000:- (du börjar förstå poängen kanske). 20000:- i skatt för att tanka en säsong.

Allt jag köper hos min tillbehörsaffär är det 25% moms på.

Allt jag köper hos lanthandlarn i skärgården är det 25% moms på.

Är jag även så välbärgad att min båt ger mig förmögenhetsskatt får jag betala det också.

Sossarna lät göra en utredning om båtskatt för några år sedan.

Utredaren kom fram till att staten redan fick in några hundra miljoner per år från båtfolket. Ytterligare skatt skulle riskera att få motsatt effekt.

Nämligen skrämma bort båtfolket.

Likförbannat röstar de hjärntvättade sossarna på deras stämma FÖR ett införande av en båtskatt. 

Lyckligtvis är vår regering något intelligentare än deras gräsötter, så något förslag kom aldrig upp.

Vi har nått en nivå idag där vi inte vill betala mer skatt.

Inte ens sossarna själva vill det längre (Ringholms klubb, IFK göteborg mfl). Svartjobb är idag inte ens något man skäms för. Hantverkare har t.om. svårt att få vita jobb.

85% av Aftonbladets webläsare är beredda att smita från trängselskatten.

m.m

God Jul

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller helt med Fredrik! Kan inte begripa hur någon kan tycka att vi båtägare betalar för lite till stadskassan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..Nu blir jag arg!!!!! Hur kan nån tycka att man ska höja skattetrycket överhuvud taget i det här landet. Vi är ju beskattade så det räcker på alla andra områden. Räknade ut att jag i somras betalade nästan 18000 kronor i skatt på drivmedlet!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi ökar kostnaderna för arbetstagare så behöver de högre löner.

Högre löner ökar kostnaderna för tillverkning i Sverige.

Då flyttas mer jobb ut från vårt land och mer arbetslöshet skapas.

Och mer arbetslösa så minskar ytterligare skatteintäckterna till staten vilket kommer kräva ytterligare nya skattekällor att ösa ur.

Kreativt? 

Knappast, allt blir en nedåtgående spiral ned till h...-vetet

Minska skatten NU när det fortfarande finns jobb kvar och skapa arbetstillfällen till alla arbetslösa så kommer mer skatt in ändå.

Har varit med och flyttat arbetstillfällen hit till Sverige. Ni som flyttat ut kan hämta hem det ni flyttat och gör något kreativt i stället som sänker kostnaderna här.

T.ex. ett antal båtfabrikat som tidigare var Svenska (t.ex. Örnvik tillverkas i Polen mm)

Men med ytterligare höjda skatter så kan snart bara de riktigt rika åka båt.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Broöppningar är en kostnad som biltrafikanterna skall stå för via skatter (så även jag) eftersom bron är byggd så att den blockerar en tidigare öppen farled.

Som många tidigare skrivit i tråden, som båtägare betalar man redan sin beskärda del. 

/Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Bra sagt Roland.

Du får min röst som både finansminister och statsminister.

Slå ihop dessa två poster så har vi sparat in den ena lönen direkt. 21.gif\

/Wille 10.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är inte om man ska öka skattetrycket.

Det är inget jag för-språkar.

Det är för högt redan.

Vad jag inte fattar är varför vi som har råd att åka båt ska vara befriade för skatter?

Såg gärna att alla skatter togs bort, men föga realistiskt.

Fredrik B///

Att rabbla hur skatt o moms betalas på båtar är ointressant.

Så funkar det när man köper mat på ica också. Inte unikt för båtägare.

Ska hela systemet ändras så ställer jag up direkt!!

Broarna är bilägarnas sak...

Du tar vel hellikopter till bryggan??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej vi ska inte sänka lönen till Polsk nivå, vi ska sänka kostnaden till samma nivå.

Det går att göra men krävs en del arbete för att åstadkomma.

På 50-60 talet var detta produktionsteknikernas huvudsakliga arbete och skapade då även massor med nya jobb trotts att de oftast sågs som Brödtjuvar De skapade effektiva produktionssystem och bidrog till ökad tillväxt. på 70 var det gulle gull och på 80 talet kapitalrationalisering. Nu är de på frammarch igen men har ett tufft arbete.

Ett effektivt sammarbete mellan produktionstekniker och designers kan göra underverk och man får då effektiv tillverkning till bra nivåer.

Finns många sådan företag i Sverige, även inom båtsidan men de hörs oftast inte något ifrån efftersom massmedia hellre skriver om skandaler och skit.

Första sidan på Kvällspressen,  1000 jobb bort på stålverket

Motsvarande säljer inga lösnummer.

Produktionsrekord hos xxx för tredje året i rad

Vi är fortfarande bra på produktion i Sverige, låt oss få fortsätta med det.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sunhome, du har inte fattat ett skvatt.

Jag lämnar denna tråden.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lugna er hörni!  Jag blir lite misstänksam här, hmmm...  Minns ni tråden s

Den skapades av någon som enbart var ute för att bråka.  Det är tråkigt att detta skitprat med fet, understruken text fortsätter trots avsaknaden av gästinlägg. 

Om du nu är seriös Sunhome, lägg ner denna attityd.  Så här får man inga vänner.  Inte heller några svar på eventuella framtida frågor.

God fortsättning på er alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var inte snällt\<ahttp://smileys.smileycentral.com/cat/36/36_12_6.gif\ border=\0\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Terrafobica //

Det är inte jag som styr graffiken eller väljer textformat här. Det blir som det blir.

Att jag inte kommer att ha flera vänner om jag står för min åsikt, ja det kan jag nog leva med.

Vem behöver fiender med sädanna vänner var det nån som sa..

(Skämt)

Trodde inte att det sku hagla inn beröm efter mitt inlegg, men trodde nog att några sku innse att summan man betalar i skatt jamnar ut sig, vad man nu betalar  för. Har svårt att se varför båtarna sku va undantag.

Men min poäng i frågan var ännu att det är fel att inte beskatta båtarna,

men att det är bara inte genomförbart.

Mom. 22

Lasse L//

Snipor måste tas hand om med rätt handlag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick för mig att du pikade.  Flåt\<ahttp://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_6_202v.gif\ border=\0\ />

Nu lämnar jag också den här tråden.

God fortsättning på er alla!  (nästan alla i alla fall)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som svar angående broarna så citerar jag mig själv: Broöppningar är en kostnad som biltrafikanterna skall stå för via skatter (så även jag)

Fick tyvärr ingen helikopter i julklapp som jag önskat! 14.gif\

Så jag kör nöjt till bryggan med min bil.

God fotsättning allihop! 21.gif\ 

/Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet!!! han fick ingen julklapp av Steve det är där skon klämmer...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sunhome skriver Det är en lyx, som man skaffar sig av pengar man har över

Jag kan inte tolka det som annat än att du anser att det är OK att vi beskattas tills vi inte har några pengar över...

Skatter är inte något vi ska beläggas med av ren pricip, bara för att vi kan ha pengar över till nöje. Vi har genom val gett regering och riksdag vårt förtroende att förvalta vårt land och för att sköta den uppgiften får de pengar av oss i form av skatter. Märk väl; det handlar om att det är vårt land och de ska förvalta landet för vår räkning. Det är tråkigt att inte fler ser det som ett underbetyg på den förvaltningen varje gång  skattetrycket ökas för att pengarna inte räcker.

Om det handlade om t.ex. en fastighetsansvarig med ett budgetansvar, som hela tiden bara krävde mer och mer pengar så skulle den som äger fastigheten ganska snart ifrågasätta vart pengarna tar vägen och varför de inte räcker. På samma sätt har vi all rätt och anledning att kräva valuta för våra skattepengar.

Det finns förvisso en utredning som säger att Sverige har världens bästa välfärd men den utredningen är beställd av en Socialdemokratisk regering och resultatet grundar sig enbart på hur mycket pengar som läggs på sjukvård, skolor, polis, försvar etc. Likaså tar den utredningen upp våra inkomster - dock våra bruttoinkomster inklusive bidrag. Den säger inget alls om vad resultatet blir av alla dessa pengar.

En något mer neutral utredning är gjord av EU där alla EU-länder jämförs på lika vilkor och där man ser till vad medborgarna får för sina skattepengar. I den utredningen kommer Sverige på 17:e plats vilket betyder att mer än hälften av alla EU-länder har en bättre välfärd än Sverige. Med tanke på att Sverige har det högsta skattetrycket av alla OECD länder - och definitivt det högsta av alla EU-länder - så är det ett enormt underbetyg på förvaltningen av Sverige.

Att beskatta boende är fullständigt galet och den galna idén fungerar enbart för att alla som bor i lägenhet tror att det bara är de som bor i egen villa som betalar fastighetsskatt. Även hyresfastigheter är beskattade och den skatten delas upp på hyresgästerna - men det syns inte på hyresavin så då ser det ut som om det bara är de som tar sig råd att bo i egen villa (=de rika) som beskattas.

Om fritidsbåtar ska beskattar så ska även frimärkssamlingar, skidor och pjäxor, golfklubbor, tennisracketar, fotbollar, handbollar, skridskor, bandyklubbor etc. etc. beskattas på samma vilkor. Tänk så många fina miljoner det skulle bli till Sveriges skattekista om det så bara var 1 krona i skatt på varje fotboll eller hockeyklubba.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag vet så beskattas båtarna i förekommande fall som förmögenhet, Någon annan beskattnig verkar fullkomligt befängd!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ni verkar bli förbannade. För mig är saken klar. Ingen båtskatt!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21.gif\ Instämmer helt! Finnspeed - har svårt att se vad inlägget har med botten(parti)färg att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda delen i inlägget som stavas partipolitik utredning beställd av socialdemokratisk regering vilket är sant.12.gif\ Partipolitik & politiska frågor (vilket onekligen frågan om båtskatt är) är 2 helt olika saker... Förövrigt är det samma regler som gäller här som på andra inlägg = intresserad läs & gör inlägg, ointresserad = låt bli. Är väl lite synd om vissa medlemmar tror att de har rätten att tala om för andra vad de ska debattera/skriva.9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtskatt är politik, men tyvärr inte partipolitik. Då skulle man som Nitro (tror jag det var) sa i ngn tråd, använd röstsedeln. Bror duktig = alla som inte tycker som du steve? Tror uppriktigt sagt inte jag gnällt på regeringen en enda gång eller? Glänsa i min prakt9.gif\?! Och vad betala arbetsgivaravgifter och hävda sig har med varandra att göra, får du gärna utveckla. Tycker personligen inte dina egna inlägg avseende fastighetskatt (försäljningsvärden) skiljer från andra skattejämförelser12.gif\ Det här steve var - i mina ögon - löjligast hittills och klart i klass med A-mos raderade inlägg...9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...