Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Gäst JoGi

Evinrude utombordare bränsle

Rekommendera Poster

Gäst JoGi

Hallå, Jag har köpt en sommarstuga och har fått med en Evinrude Fisherman 5½hästars utombordare från 60 talet eller något. Nu är frågan vad jag ska tanka den med? Det är 2% olja... men ska den tankas på 95 eller 98? Om nu 98:a så är dagens 98:a blyfri.. Ska man då hälla i blyersättning med? Det är möjligtvis 95:a blyfri med olja iblandat i tanken nu.. Vad händer om man kör på det? Tacksam för svar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MO

Blyets uppgift i bensinen är att smörja ventilsäten på fyrtaktsmotorer. Nya motorer har andra material istället. Eftersom din motor är en tvåtaktsmotor borde detta inte skapa något problem. Prova dig annars fram. Det skulle förvåna mig mycket om den inte gick att köra på 95oktan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Skall man vara petnoga är alla motorer nu blyfria. Blyet har ersatts med en kalimförening som man får skvätta i själv. Endast de äldre fyrtaktarna med gjutjärnstopp behöver blyrersättning för att ventilerna inte skall slitas. Detr gäller inte alla med gjutjärnstopp utan endast dem som har vetilsätet fräst direkt i gjutjärnet. Din utombordare är ingen fyrtaktare och saknar därmed helt ventiler i toppen. Till yttermera visso har den aluminiumtopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Glömde svara på frågan. Vanlig 95 och 2% TCW3 utombordsolja skall funka utmärkt. Att använda 98 är som att elda för kråkorna och blyersättning gör mer skada än nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Evinrude 5520

Hejsan!¨ Motorn har bronslagring, kör ALDRIG med blandning under 4%!!! Använd blandolja av ypperlig kvalitet, alltså tcw-3. Du kan även använda omc engine tune up spray då och då, hjälper till att hålla förbränningsutrymmen rena. Kan även vara skillnad på bränsle, alltså oktantalet: 95 är mycket aggressivare än 98! Äter iväg tätningar mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Evert Elgefjord

Hej Maringuiden!

Jag har kommit över en SAGA snipa med tillhörande utombordare Evinrude  Fischerman 6 hk.Motornumret är 6903 M - B 9554

Den går perfekt men nu är mina frågor?

Vilket tillverkningsår har denna motor?

Vilket bränsle skall den tankas med?

Tacksam för svar till

Evert Elgefjord

compass.rose@stahl.nu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din motor är en 69:a.

Jag har en Fischerman 5 1/2 från 64 och kör (enligt verkstadshandboken) på 2% olja och blyfri 95.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...