pointbreak 0 Postad 20 December , 2005 Hej på er! Jag har funderat på en uttern 5500 som jag har hittat till ett bra pris. Det sitter en 4-taktare på 75 HK, Mercury. Är det något att ha eller är det en för liten motor för en sådan båt? Skall användas främst för bad och fiske, men även för vattenskidor och andra vatten aktiviteter. Är det en bra båt annars? Vad skall man tänka på vid köp av en beg båt? Tacksam för snabba svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 December , 2005 Kollade i Utterns rekomendationer och såg att max effekt är 135 hk och då känns kanske 75 lite väl lite? Det kommer säkert att fungera jättebra i 90 % av dina körfall men de där 10 % sista irriterar nog så försök hitta en med 115 istället. De nya Mercury har samma cylindervolym mellan 75 och 100 hk. Vet inte om det gäller för de gamla oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 21 December , 2005 Min åsikt är att 75 hk definitivt är för lite på denna båt, inte minst om det dessutom är en 4-taktare. 90 hk är ett minimum, men jag skulle satsa på 115 åtminstone. / Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 December , 2005 Hej, 115 hk skulle jag välja (kan sitta en Mercury 115 EFI på nyare 5500 DC/D55). Åtminstone om ni skall åka 3-4 pers ofta och lite last. Med större motor får man ofta tystare gång då du inte behöver varva så vid marshfart (20-25 knop). Har själv en båt i liknande storlek, Yamarin 5820 (5,7 m), och jag har 115 hk (Yamaha F115 4-takt) och det är lagom storlek. Är nöjd med fartresurserna, bränsleförbrukning och ljudnivån. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akesson 0 Postad 23 December , 2005 Beror väl på hur du ska använda den! Jag har en 5500 med en 75 hk(2 takt) och tycker att det räcker gott, båten planar väldigt fort och går lätt i vattnet. Vi kör inte så fort och oftast 2 i båten iofs, men jag tror inte det finns något speciellt fall som jag hittills saknar mer kraft. När båten kom var motorrekommendationen 50-90 hk. har ökat genom åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser