rillez 1 Postad 20 December , 2005 hej satt o lunchade hemma o en utav mina anställda såg en utav grabbarnas leksaksbåtar som det satt 2st motorer på.han frågade då mig om man monterar en likadan stor motor till på en båt som det sitter en st motor på går den då dubbelt så fort med en lika stor motor till. nästa fråga blev om man har en 40hk går det då lika fort med två 20 hk på samma båt. jag vet inte men nån här kanske kan klura lite på det.mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 20 December , 2005 Nix det går inte dubbelt så fort för att man dubblerar antalet motorer/hk pga att för varje knop ökar motståndet i vattnet och i luften dramatiskt. Visst får man en fartökning, men inte 100% tyvärr (snarare ca 30%). Att ha två istället för en (2x20 alt 1x40 Hk) tror jag bara har en fördel ur accelerationsaspekten då man kanske får lite bättre grepp med två skruvar jämfört med en (gissar vilt) å andra sidan väger två små ngt mer än en stor. /PG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 20 December , 2005 Mer motstånd i vattnet med tanke på att det är två motorer (riggar/växellådshus)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 20 December , 2005 En planande båts motstånd ökar exponentiellt med farten vilket innebär att om farten skall fördubblas måste motoreffekten fyrdubblas. Tex: Om en båt gör 25 knop med 20 hkr så kommer den att göra 35 knop med 40 hkr. Det här är naturligtvis lite förenklad teori. I verkligheten finns många fler parametrar som påverkar vad den verkliga farten blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 20 December , 2005 Du menar så här: (båten gör alltså 100 knop med 320 hk...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 20 December , 2005 Ja visst! Och den här kan vi kalla för mitt fullskaleförsök efter dina beräkningar. :-) Fast jag fegade ur på gasen vid 72 knop... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pudden 0 Postad 22 December , 2005 galning den där gick väl inte att köra med när det gick lite sjö va Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 22 December , 2005 Njae, kanske inte så hög sjö.... Fast både båten och jag lever fortfarande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 22 December , 2005 Hmmm...båtens enda funktion i detta sammanhang är att hålla motorn flytande..:-) igge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Experten 0 Postad 22 December , 2005 Om en stark man knuffar en bil framåt så knuffar inte 2 svaga personen bilen dubbelt så fort... Vattenmotståndet blir större med två motorer. Krävs ca 30% mer effekt för att öka farten 10%. /Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 22 December , 2005 Om man sätter på dubbla motorer gör så här ex:1 st 40 hk ersätt det med 2 st 90hk det blir mycket roligare!Brorsan gjorde något smart han hade crescent 530 med en 60 hk gjorde ungefär 27 knop han bytte till en 175hk v6:a fan vad det gick 55 knop med 3 vuxna och en hund då började den vobbla annars såg det väldigt häftigt ut med en stor motor som man hade monterat en liten båt på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser