Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
sy7morf

Albin 23

Rekommendera Poster

Hej på er!

Är det någon mer än jag här som har en Albin 23 (2)?

//Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, Jag har en från 1978-80. Båten är i orginalskick. Jag har därför börjat fundera på motorbyte och installation av wc. Är det någon som har någon erfarenhet av detta ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul!

Då har vi samma modell. Jag har precis inhandlat toalett (jabsco) och septiktank. Eftersom vi just nu bara är två personer som åker i den så tänker jag offra stickkojen och bygga ett toalettutrymme där. Septiktanken lägger jag under förarstolen i stickkojen. Toaletten verkar rymmas ganska bra och jag ska bygga upp väggar och en dörr.

Ett vårprojekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det låter som ett bra alternativ när ni är två ombord. Vi är fyra vilket gör det lite svårare. Förmodligen placerar jag WC där porta porti legat. Vad gäller motorbyte så har jag sett att volvo har en 75 hk med s-drev som förmodligen har bra mått, enda nackdelen är priset (140 tkr).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hur många knop räknar du med att få upp båten i då? kommer du även sätta på trimplan? risk för att man ser mycket himmel annars?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul! Vi hade själva en mycket trivsam men regning sommar i vår båt.

Det vore kul om ni som har albin23:or hänger med i Albin 25-klubben. Den är nu öppen för alla albin-motorbåtar. Jag får ofta mycket tips där då våra båtar trots allt har de flesta komponenterna gemensamma. Kanske vi ska skaffa oss ett eget forum där.

//Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag räknar med ca 15 knop, men du har rätt i att trimplan krävs. Nu kommer inte motorbyte bli aktuellt detta år. Angående albin 25-klubben så har jag nyligen blivit medlem och det vore bra med ett eget litet forum där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser en Albin 23 i Dragör, Danmark varje helg och förmodar att den har samma motor som en Albin 25. Själv hade jag tidigare en Albin 25 och bytte motor till en Solé Diesel - liten, lätt 3-cylindrig motor på 32 hk- gav inte mer än 45.000 för allt splitterny. Köpte den via Solé i V. Frölunda - kanonservice. Kan varmt rekommendera dem - kolla annons i en båttidning eller leta upp dem på Eniro.

Med den nya motorn kom jag upp i 9 knop utan trimplan eller liknande - och körde snålt, vibrationsfritt och tyst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Solé och Vetus är ju trevliga motorer. Vi som har den gamla 23:an bör inte ha några bekymmer vid motorbyte. Våra motorer står på skenor och har s-drev. Bör egentligen bara vara att lyfta ur gamla motorn och sätta dit nya...:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hi

Jo det finns nog en hel del albin 23 ägare där ute, det har ju tillverkats flera hundra. Har själv en albin 23(från 81), en båt från tillverkningslinen, som ursprungligen var albinfabrikens prototyp för albin 23-2, dvs mittmonterad motor med rak axel. Har haft den under 4 säsonger nu och är i stort sätt nöjd. Håller just på med en större uppgradering med motorbyte där en Yanmar 3QM30 ersätts med Lombardini 1404M 40 hkr, det kommer säkert bli ett lyft beträffande vibrationer och prestanda. Har ännu inte provkört i sjön men installationen blev över all förväntan och medförde endast smärre justeringar av motorbädden.

Väntar nu bara på våren, sjösättning och en spännande provtur

Är också klart intresserade av dom olika lösningarna beträffande toalettplaceringen, har inte hittat någon riktigt bra lösning ännu

Documents//Sveno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt.

Jag har nu startat en egen tråd i forumet på albin25-sidan. Vore kul om ni som är med där och har 23:or ville presentera er. Är det tillräckligt många så kan jag dela upp forumet så vi får en egen rubrik samt att vi delar upp presentationen av medlemsbåtarna så vi hamnar på en egen sida.

Som sagt, mitt toalettprojekt börjar så smått komma igång. Jag har införskaffat det mesta som behövs. Det som är mitt stora problem just nu är att jag inte vet vart jag ska placera bordsgenoföringen för Avloppet.

Är det någon av er därute som har en 90gradig krök mellan bordsgenomföringen och kulventilen på avloppet från toan? Är det stor risk för stopp om man har sådan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en plastad badbrygga, är det orginal? En annan 23:a i båtklubben har en i trä.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en träbadbrygga. Låter inte som din är original. Vore kul att se en bild på den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska åka ner och titta till pärlan imorgon, passar på att ta en bild då. Ngn som vet hur stora bilder man kan lägga upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom och tänka på en sak till. Är det ngn som har installerat varmvatten beredare i sin 23:a? Skulle vara kul att se olika lösningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det var en annorlunda badbrygga. Inte så dum konstruktion egentligen då du förlänger vattenlinjen. Det borde hjälpa upp båten ytterliggare någon knop?

Vart i Sverige finns din Albin23:a?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber om ursäkt för mina dåliga geografikunskaper.. Strömsholm ligger väl vid Mälaren? *ren gissning*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mellan Västerås och köping.

Fick ett mail av en kille, som tyckte jag skulle byta skädda, är det något som ni kan se att det behövs?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter skumt. Varför tycker han att du ska göra det? Du har en annorlunda förlängning av skrovet som jag inte sett förut. Dock borde den väl bara vara till det bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej morgan jeg har lige købt en albin 23 78er. Her i sommer,

beliggende i kastrup.

Jeg syntes det er en dejlig båd og har haft nogle gode ture

især til sverige limhamn malmø og hven

håber på en god sæson til næste år så skal der rigtigt sejles

persmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt, jag är inte så mycket här på maringuiden längre. Håller mest till på www.albin25.se där även vi albin23-ägare är välkomna.

Trevlig båtsommar i din albinbåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej min kusse har en Albin 23, och nu ska han bygga toalett vid stickkojen och han söker bilder eller tips.

Med hopp om svar

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...