Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Micke78

50 hk vro

Rekommendera Poster

tror min gamle ass till motor har skurit elelr nåt! är det svårt o renovera dessa johnsson vro? eller är det inte lönt? får man nåt för dom som reservdel motor!  ska dock köpa mig en 90 johnsson vro! hehe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt är det inte, men det kan bli ganska dyrt i slutändan. Vad får dig att tro att den har skurit?

 

Zigge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovera= minst 6 laxar om du kan fixa det mesta själv.. Sen finjusterar du vropumpen med en stor slägga, och proppar igen kratern...Bara till att blanda soppan själv sedan...

 

 

Du kanske får 1500 eller nått som reservdelsmotor...

 

 

Har du tagit komp prov? De ska helst ligga över 9,5 och inte skilja mer än 0,3-0,4 mellan cyllarna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står faktisk minst 6 laxar.smiley-wink.gif\..Jag fick borrat och nya grejor för 5 (syrrans man äger en mekaniskverkstad) Dom kollade veven oxå..

 

 

Behövde bara två kompletta kolvar, lager och en packnings sats lite till (ca 4100:- i Usa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har inte tagit komp! men när den krångla sist så bara hosta den till o dog lossa ena tändstiftet det nedre och då va tänsktiftet varmt som fan och eletroden intryckt! men hade på andra stift som jag slängde ditt som jag äkte en bit till på!  vet itne om den har skurit men tror att det kan vara tändplattan som har gått igen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mej kostade ett kaffebröd för båda loppen... Vet inte om man kan ta bara ett? Borde de inte bli obalans då? olika storlekar på kolvar olika vikt? Hmm...eller?

 

 

Hmm mysko med krökt elektrod? Rätt stift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte den skulle gått igång alls då....Inget som pressar in soppan i rätt cyl då... att varvet efter skulle det eldas i vevhuset...inge bra..

 

 

om de e hål o kolven...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du micke... Jag har själv renoverat en av mina E-rude 55 -76... Förbannat korkat...billigare att köpa en ny...bara så att du vet...

 

 

Så vida det inte e ett elfel....men troligen inte...

 

Vilken årsmodell/model...jag har nog lite grejor som kan passa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej får bli att sälja som reservdels motor eller låta den stå i förrådet! ska bara säga att vro´ n har varit borta sen jag köpte den har kört med olja i bensinen!

 

annars har jag en fråga till er hur tjock måste akter vara där man hänger motorn tänkte gå från 50 till 90 och jag vet itne vad det är för märke på båten och det finns ingen skylt! men det var tungt för 50 hk när jag skulle upp i plan!  sen så undra jag om en lång rigg på en 50 hk vro är lika lång som en 90 hk vro?! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm att renovera. Kostar alldeles för mycket bara i delar. Om du ska göra jobbet själv efter alla konstens regler. Och du är ordentligt kunnig. Ja då finns det ju hopp. Men skulle nog inte satsa på det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lång rigg är 20 tum = 508 mm oavsett om det är 50 hk eller 90 hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mät på akterspegeln från kanten där motorn hänger ner till botten/kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...