Terrafobica 68 Postad 18 December , 2005 Detta är saxat från dagens Aftonblad: Regeringen dammar av båtregistret mitt i vintern. Redan i januari kommer ett förslag från Ulrica Messing som berör 400 000 ägare till fritidsbåtar. Nu fruktar båtägare att registret följs av båtskatt. Båtregistret blev verklighet redan 1989 efter flera decenniers utredande. Men registret blev inte långvarigt utan försvann rean 1991, då det upphävdes av den nya borgerliga regeringen. Nu kommer det tillbaka, skriver Dagens Industri. Obligatorisk försäkring Enligt infrastrukturministern Ulrica Messing kommer införande av båtregister att ingå i den trafikpolitiska proposition som hon lägger fram i slutet av januari. - Det finns ett förslag om båtregister med men jag kan inte berätta mer om utformningen ännu, säger Messing till tidningen. Regeringen har med stöd av riksdagens trafikutskott arbetat med frågan om en obligatorisk ansvarsförsäkring för fritidsbåtar. Majoritet för båtkort Blir det nya båtregistret verklighet kan det därför bli försäkringsbolagens sak att skicka kontrollbesked till Skatteverket. Något Försäkringsförbundet redan protesterat mot. Hur riksdagens partier ställer sig är oklart. Det är också osäkert om en borgerlig valseger skulle skrota båtskatten den här gången också. Men en majoritet i riksagen vill idag att båtkort införs - och då är ett båtregister sannolikt en förutsättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 18 December , 2005 Det stod inget om när det skulle vara infört ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 18 December , 2005 Då är det väl bara att hoppas att det inte hinner införas före valet nästa år, det kan ju bli en valfråga som man kan rösta bort. Man kanske skulle starta båtsportspartiet där vi förespråkar billig bensin/diesel, inget båtregister, ingen båtskatt och gärna ett subventionerat nybåtsköpebidrag om båten skulle kosta mer än säg 2.000.000:- /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 18 December , 2005 Nå har vi två trådar med samma innehåll. Någon kan väl låsa sin så diskuterar vi på ett forum. Detta var i alla fall mitt inlägg på den andra: Det säga att vi lever i alla fall i en demokrati och därmed bestämmer vi vilka politiker vi har förtroende för så låt inte denna fråga fördärva julstämningen. Tänk bara på att det är vi svenska folket som bestämmer, eller? //Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 18 December , 2005 Jaha kanske lika bra att skita i botten bluggen vid sjösättingen född fri druknat i skatter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 18 December , 2005 Sån här jävla skit måste vi sätta stop för... Dom jävla asen ska inte få en krona till... dom knycker aldeles för mycket redan... körkort är det la inget fel på men va hjälper det??? titta bara på biltrafiken ett Caos...Om ett obligatoriskt körkort införs kommer många bara att sitta av tiden och göra provet och bara tycka att att det är jobbigt och inte lära sig något... Det känns påtvingat på något sätt... Jag gick kurserna för länge sedan långt innan detta kom på tal. Men det finns inget som säger att jag är bättre på att köra båt för att jag klara proven... Men intresset och tiden hade jag och tyckte det var roligt med navigation, radar, maskinlära osv så man snappa ju upp en hel del goda kunnskaper... Men när man sedan skulle ta Bilkort så vill man bara få det gjort så fort som möjligt så man fick den där lilla plastbiten och sedan ut och köra utav bara F###N... Poengen med detta inlägg är att intresset och viljan måste finnas där för att lära sig hur man framför en båt/fartyg så man har nytta av det hela livet och inte bara kan till provet... Så utbildningen måste bli mer flexibel dvs både teori och praktik sedan någon form av teori prov med tillhörande uppkörning gärna någonform av körpraktik tillägning ankring körning efter både Gps och sjökort etc listan kan bli lång... En sådan här utbildning är givetvis inte gratis så för att få igenom ett sådant beslut krävs Statens hjälp ekonomiskt... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser