Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Falken_sail

Semester i Stortriss?

Rekommendera Poster

Hej! Undrar om det finns någon som har någon erfarenhet av att semestra i en Stortriss MKII i ca 1 vecka. Funderar på att dra ut till sommaren med 1 vuxen och 2 ungdomar, alltså 3 personer. Undrar hur man löser det med kylvaror, toa och Vädret eftersom man har en viss begränsad yta att leva på.

Mvh David Falk     segelnr 703 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Visst fungerar det Stortrissen byggdes som en familje båt!

Det är trångt ett bomkapell underlättar då man kan flytta ut packning i sittbrunn och på rufftaket. Toa = Porta-porti den låga får plats under sittbrunsgolvet. Kylvaror då får du använda kylklampar men försök att använda torr eller burk mat dom första tre dagarna använder du färskvaror. Dettaunder förutsättnin att du inte har möjligt att bunkra då och då.

Jag och grabbarna hadde en under bar tur dock inte en vecka utan 4 dagar och 2 3 dagar seglingar förutom alla dagsturer.

Det är trångt och det ställer krav på att man kan samsas och ge varandra utrymme mentalt men det är också en myket god träning i dettaoch så kan man lätta på trycket genom att göra goda strandhugg.

Det är inte alltid nödvändigt att segla långt utan kanske mer nödvändigt att se till att alla får hjälpa till och ta ansvar så att dom växer.

Vädret är ett problem som man löser genom att ha en alternativ plan och bra kläder. Det är skepparn som ska se till att besättningen håller humöret uppe och inte tvärt om. Kanske skall man byta skeppare varje dag? Åtminstone styrman skall bytas ofta.

Nu är det så att seglar jag så skall jag segla blåser det inget så driver vi tills det kommer vind att ha ett övat tålamod är viktigt man kan inte alltid få allt med en gång. Men det är viktigt att alla är med på detta innan man går ut. Att diskutera igenom vad som skall ske och vad som kan förväntas under planeringen gör alla mer förberedda.

Vilken mat kan man göra behövs det tränas på matlagning redan under vinter så att alla kan göra någon maträtt det är ett sätt att vara delaktig.

Hej från

George.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Sea cat vilket också är en liten segelbåt. En porta porti är guld värd för då kan man ligga på svaj (behöver inte skita i någon buske) och det underlättar avsevärt möjligheten att hitta många fungerande naturhamnar. Innan portaportin blev jag alltid liggande trångt eller i ett blåshål eller där kölen dunkade i. Bomtält är också nödvändigt för det blir trångt i ruffen vid matlagning eller bäddning och då är det bra att kunna vänta i sittbrunnen oavsett väder. Och angåënde kylvaror är det bara att köra med kylklampar. Man får byta dessa i lanthandlarna gratis.

Fram för fler små segelbåtar i våra yttervatten (känner sig så oerhört liten i våra gästhamnar)!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag och några till var ute i min Neptunkryssare i somras. Den är iofs lite större än Stortrissen men liknande problem. Det som gjorde vår vecka uthärdlig var till stor del att vi hade relativt korta dagsetapper och ankrade upp för kvällen redan vid 16-tiden. På så sätt fick vi tid utanför båten, men ändå ett antal timmars segling per dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har sejlet Danmark rundt i 18 dage,

Vi lavede mad på trangiaen med sprit, det var lidt usikkert på åbent hav og jeg vil investere i en gasbraender til naeste gang.

Man kan lave meget lækker mad på trangiaen, det kræver kun lidt fantasi.

Vi var to voksne mænd som er meget gode kammerater, hvilket absolut er påkrævet når man lever så tæt på så mange dage ad gangen.

Husk at selvom at båden er lille, så er det alligevel vigtig med et ordentligt anker. Det er af stor betydning for sikkerheden og nattesøvnen.

Hvis ikke i sejler jævnligt i havn for at bade, kommer det også til at kræve en høj tolerancetærsken med hensyn til hygiejnen.

Der er bedst plads hvis man deler skibets to stikkøjer så man hver især kan have sine ting i sin køje. Hvis ikke man er for høj, ellers fletter man tær, kan man godt ligge to voksne forst i skibet.

Pak alt jeres mad i rummene under den styrbord køje, Det der skal opbevare køligt, lægger du i rummet inder dørken (golvet).

Husk at holde orden ombord

Det kan sagtens blive en fantastisk tur, båden er ihvertilfælde en fin lille langturssejler hvis den iøvrigt er i god og sikker stand.

Jeg glæder mig allerede til sommer.

God tur!

Mvh Jon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En radio, böcker och en kylbox med god mat gör livet lättare ombord när regnet smattrar mot rufftaket. När vi skaffade solcell och en Supercool lyftes båtlivet ett rejält snäpp. Kall fil till frukost och smör som inte rinner under hela seglatsen är en höjdare för den som hankat sig fram med kylklampar. Pottan som hängt med sen hedenhös funkar lika bra idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Jo jag kan berätta hur det var för mig ensam i 7 dagar i Stockholms skärgård i min MK II. Första dagen gick allt åt skogen och jag ville hem. Sedan hade jag sol och värme och hur underbart som helst i 6 dagar ute i skärgården. De gick bättre att sova än vad jag trodde. Att laga mat var ett nöje med stormkök då man inte gjorde så mkt annat på dagarna =D Jag besökte inte någon hamn förrens den 6:e dagen då jag bunkrade färsk mat och duschade. Sen var det hur underbart som helst resten av tiden med =D Skulle säkert vara ännu bättre med någon att prata med! Jag tror ni kommer klara det galant! Men tag med ett tält till barnen/tonåringarna!!! Annars har ni ingen plats allt för packning. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...