Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
trewq

Lista över bra prylar från Biltema m.fl.

Rekommendera Poster

Eftersom jag just startade en tråd med kassa prylar så tänkte jag att man behöver veta vilka bra grejer som finns också.

Börjar med Biltemas kopia av Danforthankare. Efter att ha vässat det med vinkelslipen har jag varit väldigt nöjd med det i flera år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

haha jag skiter som en prins jag med gratis i skogen fast man får en djävla massa myggbett i röven 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

jag har köpt 30 flaskor salubrin så jag står mig ett tag hehehhe15.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag har hittat som är bra där är väl bärkassarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Om ni ska lacka så kan jag rekomendera BT:s penslar

artnr 87-000 -004 kostar från 13:- till 30:-

Har använt en hel del sådana och även mina kompisar som är mahognyfjollor och lackar mycket.

Annars så kostar en bra pensel en hel del.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skruvar, schacklar, karbinhakar (rostfria) har alltid varit bra. Tamp och kaus har också varit bra.

Köpte en schackel från BT och en från Hjertmans. Den  ena började rosta efter en månad. Det var den från hjertmans. Dock endast ytrost.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostfri skruv har jag köpt mycket av. En del håller A4 kvalitet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

har oxå köpt rostfria gångjärn hos BT har ej rostat men i ett tidigare inlägg här på MG så hadde han köpt rostfria gångjärn hos BT och dom hadde rostat sönder på ett år. så man undrar hur kvaliten är ska man ha tur när man köper båtprylar oavset var man köper dom ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

en liten undran vad det gäller rostfritt så vet nog dom flesta att rostfritt ej är magnetiskt så om nån ska till bt eller nån marina så kan man ju kolla med en mangnet om det är rostfritt eller bara en legering. i min nuvarande båt har jag gångjärn köpt från interboat ska kolla dom så får jag se. i dom fletsa hushåll så har vi ju rostfria bestick men dom är sällan äkta rostfritt för där fastnar magneten testa så får ni se  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer tyvärr inte riktigt. Man kan dissa ett riktigt kvalitets-stål med magneten.

Endast austenitiska rostfria stål är omagnetiska (vanligen kromnickelstål tex ss2333) Om man kallbearbetar materialet bildas martensit och stålet blir till en viss grad magnetiskt.

Martensitiskt, ferrit-martensitiskt, martensit-austenitiskt och ferrit-austenitiska rostfria stål är alla magnetiska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

tycker både ja och nej det du säger

rostfritt är ju legerat med mist 12 % krom korrosionsskyddet ökar man med mer krom eller tillsätta nickel eller molybden . sen har det ju att göra med uppvärmning och härdning av stålet

rostfritt har ju 4 klasser som du säger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter alla klagomål på BTs zinkanoder i olika trådar kan jag bara säga att jag har en annan erfarenhet. Körde med BTs axelanod (kort modell) under 5 säsonger och den fick bytas varje år då den höll på att korrodera bort helt = väl fungerande. Kommer fortsätta använda dessa även på min nya båt utan att tveka.

21.gif\

mvh

PG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
- Du kan få zinkanod av mig.

- Åh man får tacka.

Nä usch den var dålig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Testade Biltemas båtcleaner på min saabs motorhuv i sommras, mest för skojs skull. Det är ngt. fel på lacken så den har aldrig gått att få ngn. vettig finish på. En kvarts bearbetning gav ett helt ok resultat (det är ju ingen ny bil direkt). Har tidigare försökt med sonax lackrengöring och liknande men inte fått till det riktigt. Körde sedan på med turtlevax och resultatet står sig bra än så länge.

Har dock inte testat den på själva båten, får bli till våren.

mvh

Kalle

post-8983-1394234526,0994_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenis.

Fortfarande på planerings-stadiet. Kvinnan vill hellre ha en tvättstuga vilket har en viss negativ effekt på mina projekt. 

Det skall dock genomföras. Funderar dock på om det går att få tag på en ren skrotmotor att experimentera på, istället för att ge mig på ngn. av mina archimedisar. Risken är ju att det aldrig blir motor av den igen efteråt.

Har ngn. en billig skrotmotor att avyttra så är jag spekulant 8.gif\ 

(mailadressen finns i min sjöbod)

(ursäkta denna lilla avvikelse från tråden)

God Jul allihopa!!10.gif\

Mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Biltemas verktyg i många år när jag varit aktiv inom motocross och enduro. Efter mycket hård användning kan jag säga att alla hylsor fungerar ännu (de älsta 5-7 år) utan några som helst problem. Har dock förstört ett spärrhandtag (3/8 ) när jag spännt alldeles för hårt med förlängd hävarm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har köpt en del prylar från BT som jag är mycket nöjd med A4 bultar/muttrar, verktyg (hylsor & nycklar) och en kompressor 3hk. Det finns också mycket i sortimentet jag ej skulle röra, men på vissa prylar är BT en bra deal.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hah, tänka sig, nu precis visade de en test på SVT 1 där de jämförde tre verktygssatser. Bacho, Kamasa och Biltema. De kom fram till att ur hållfasthets synvinkel var de tre märkena i stort sätt likvärdiga. Biltemas verktyg kostade 995 medan de två andra gick på 2500 resp 3000.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trodde att allt på Biltema var bra?smiley-undecided.gif\  eller???

7.gif\ Kramar Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...