Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
hustran

Lofoten...forts.

Rekommendera Poster

Hallo!Nu är jag hemma.Jag säger bara OJ!Det här tar sin tid att smälta.    Kiruna,vitt och så vackert så man fick rysningar,en tågresa så hänförande,mot Narvik och Tysfjorden omgiven av berg.Höga iakttagande grafiska.Man blev liten och stum.första dagen andades havet knappt,himlen hög och grå.De Norska fiskebåtarna skvallrade var vi skulle söka späckhuggarna.de siktades då o då,men först när det blev skymning,vid 2tiden,blev det riktigt spektakulärt,helt makalöst.Jag fotade inte nåt,stod bara och njöt av de blanka stora och små strömlinjeformade djuren.Ljudet av deras blåsningar,närvaron,helheten kan inte förmedlas   på ett papper i alla fall.Dag 2 innebar RIB båt.inte så kul späckhuggar-  mässigt,nu regnade det men spelade ingen roll,vi fick på oss rejäla själv- lysande (nästan)overaller,vattentäta.Det gick fort emellanåt,urkul för   en som mig som normalt tuffar sakta.Dag 3 pulsade vi oss upp på närmsta berg(inte ända upp)Puh!Nu vräkte regnet ned och stormbyar ryckte i taket.Dag 4,spännande bussresa mot Narvik med glad Norrman,som vant körde sin buss sladdandes på is o snö,med oss 4 rädda svenskar och en hop vana  och antagligen smått uttråkade Norrmän.Kiruna i snöyra morgonen därefter, härligt.Sedan vi pulsat ut och skottat fram planet till luciasång av Di Leva andades vi ut.Kunde skrivit massor om detta,men det slipper ni.      Undras om det går att söka politisk asyl i Norge?Utanför EU än så länge.   Mvh/Sanna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj!Snö är vackert.Men mitt PS.Vi hann även se ishotellet,24 gr.kallt inte öppet än.Folket jobbade dag o natt.Det Ni,och vi som bor i närheten av    Fjollträsktuffa kvinnor o män.Kunde knappt andas,snökanonen spydde ut rök.En stor upplevelse.Hurra,norrlänningar,vad ni kan.D.S. Tack,         Rubinum o Ekelunden,för omtanken,den värmde.Hör av mig om bilder. Mvh/sanna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHA Lasse skön bild. Kul att köpa båt och transportera den på en sådan väg skulle se bra lustigt ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...