kaptenfulsprit 0 Postad 13 December , 2005 hallo är det någon som har någon uppkoppling ombord ? eller vet vilket/vilka företag som har ett bra system? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 13 December , 2005 Korttelefon i en laptop funkar fint så läbge du har Gsm täckning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenfulsprit 0 Postad 13 December , 2005 men via telefon är det ju ganska dyrt per minut, finns det inget fast avgift,,och kanske via satellit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 13 December , 2005 Du kan ju alltid kolla på Imarsat hemsida, Inmarsat c heter ett system för dataöverföring, finns fler mindre system inriktade mot fritidsbåtar oxå, men jag tror att det är ganska mycket dyrare än GSM. 59 öre i minuten är väl inte så farligt för att maila eller kolla vädret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenfulsprit 0 Postad 13 December , 2005 nä inte om man bara ska kolla sånt.men vi är 3st som bor ombord, å grabben är 14år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 13 December , 2005 Ok, det kan bli en dyr sommar med Lunarstorm o allt vad det heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaptenfulsprit 0 Postad 13 December , 2005 ja det namnet känner jag igen :)men det blir snarare dyra år.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crille 0 Postad 13 December , 2005 Ericsson släpper ett PC-kort som heter GC95 och kan kommunicera via 3G, Edge, GPRS och uppringd data. De kommer även att släppa ett kort som har stöd för WLAN. (Många förkortningar här, fråga om du är osäker på någon) Med ett sådant kort instucket i PCn så kan du koppla upp dig och ha beroende på vilket nät som finns tillgängligt allt mellan 384 kbit/s till 28,8 kbit/s i överföringshasighet. Om WLAN finns i gästhamnen (vilket kommer att byggas ut på många ställen) så kanske det till och med blir tal om Mbit/s. (ett vanligt modem i på telefonnätet ligger på cirka 50 kbit/s) Till detta så ska man sedan ha ett abonnemang där det helst ingår ett antal Gigabyte i överföring per månad till fast pris. Då blir det inte så dyrt att kunna vara uppkopplad under dagarna på semstern. Ofta så finns det även färdiga paket med abonnemang med viss mängd data och PC-kort till ett pris runt 500 kr/mån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 14 December , 2005 Hej Om jag behöver surfa på sjön, så tar jag med mig den bärbara datorn och sedan kopplar jag ihop dator och mobilen med IR, blåtand, eller en hedlig sladd (USB/serie). Och sedan kopplar man upp sig som man gjorde på den gamal goda tiden med modem. Men man ringer GPRS numret (tror det är *98#), och då betalar man inte per minut, utan per mega byte. Priset per mega byte variera lite, det abonemang jag har så är priser 20 kr /mb, men det finns trolige bättre. Eller så betalar man lite mera (499 var det någon som skrev tidigare) så surfar man hur mycket man vill. Men det kommer att gå ganska sakta att surfa om man är van vid bredband. Jag är inte helt säker men tror det är något i stil med: 1 kbyte/sec för ringa upp med mobil (betala per minut), ca: 5 kbyte/sec GPRS (ungefär som vanligt hemma modem), ca: 100 kbyte/sec (ungefär som bredband) mvh /Jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 14 December , 2005 jag har en data med inbyggt trådlöstnätverkskort. och lite här och där kommer man åt andras internet. fult men det funkar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Trinity_ 1 Postad 6 Juni , 2006 Det HÄR är ju ett klart vettigt alternativ.. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mermaid 0 Postad 15 Juni , 2006 Hejsan!Vi har köpt bredbandborta. Har inte provat det änn men håller tummarna för att de är bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tobbe_E86 0 Postad 11 Augusti , 2006 Kolla med tre de har ett abonnemang som kostar max 499kr i månaden hur mycket du än använder det. Men om du laddar lite så( bara ute och titta på hemsidor m.m. och inte laddar hem filmer ) kostar det 199kr/mån (under 1GB i månaden) www.tre.se http://www.tre.se/templates/3Shop/Shop.aspx?id=20062 HVM Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 11 Augusti , 2006 Håler med föregående talare. Själv har jag inte provat det, men käner flera som har och som säger att det är det bästa alternativet! /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JimmyA 0 Postad 11 Augusti , 2006 Tillägg: Vill även minnas att Praktiskt Båtägande haft en del artiklar i ämnet om jag inte minns fel.. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 11 Augusti , 2006 Hej Jag har i sommar testat tre:s mobila bredband via mobiltelefon och kabel och det fungerar för det mesta med en hastighet av 115 kb/s, i något enstaka fall ända upp till 384 kb/s. Vi har haft täckning på hela västkusten där vi varit (Kullen till Grebbestad) och i Danmark (Södra Kattegatt inkl Anholt) De ställen där det inte har fungerat är i någon naturhamn med höga berg mot land och märkligt nog i Roskilde. Har man tre.s abbonnemang på mobiltelefonen kan man teckna ett tillägg månadsvis för data upp till 1 GD för 199 kr/ mån, gäller även i Danmark där tre har täckning. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser