larsjoh51 0 Postad 13 December , 2005 Fick en fråga om varför det heter loggbok. Jag vet inte själv. Är det någon här på forumet som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 13 December , 2005 Hej! Jag älskar att söka på nätet och här kommer det svar jag hittade... Loggbok är en dagbok som förs av kaptenen på ett fartyg. I överförd bemärkelse kan det även vara någon annan form av dokument, där man antecknar (loggar) mer eller mindre viktiga händelser, normalt med datum och klockslag angivet. Ordet Log kommer av Logarithm, en matematisk term... Mvh //Kapten Ru Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinum 0 Postad 13 December , 2005 Ok! Hämtade info från nätet... Självklart kan det vara fel! Kapten Ru Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 13 December , 2005 Det man skriver i en loggbok är ju det som rör fartyget o besättningen. Vid normal drift blir de mest styrda kurser och positioner samt ankomst och avgång. I dessa moderna tidevarv är det ju bara läsa av Gps när man vill ha en position, eller pejla i Radarn, men förr var man ju hänvisad till positionsbestämning med sextant och död räkning mellan dessa positioner. Den utförs ju med hjälp av kompass och farten, som man får med LOGGEN, detta kan ju kanske ha med Loggbokens namn att göra? Verkar ju logiskt iallafall. Nuförtiden används fortfarande penna i en stor inbunden bok, eller så kan man använda elektronisk lagring, i en sådan ska man inte kunna radera det man skrivit för att ändra innehåll i loggen. I en traditionell bok får man inte sudda eller stryka över så man inte kan läsa vad som stått tidigare, gäller även om man bara stavat fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 13 December , 2005 summan av mitt ludd jag skrev är ju att jag tror Loggboken kallas så efter Loggen som man mätte båtens fart med, träbit o lina med en massa knopar på osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 13 December , 2005 Har ingen aning om man använt en stock i ändan av logglinan i gången tid. Jag har bara sett, o använt logglina med en trialngelformad brädbit i ändan av linan. Den sitter fast i linan med en lina i varje hörn, så att den bogseras med den flata sidan mot vattnet, mao gör maximalt motstånd, ungefär som ett drivankare. När man sedan skall palma hem linan rycker man kraftigt i den, för träbitens ena hörn sitter linan fast i med en träpropp som lossnar vid rycket, träbiten sitter då fast i enbart två hörn o gör inget motstånd i vattnet längre. Träbiten är alltså en liksidig triangel med ´ 15-20 cm sida. Hurivida själva träbiten kallas log stock på engelska har jag ingen aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser