eruts 0 Postad 13 December , 2005 Hej plåtisar, Planerar vårens upptagning för bottengenomgång och vips kommer frågan: Var få tag i större billiga (Hemgjorda kanske) zinkanoder för fastsvetsning på skrovet? Det är 15 m stålbåt - så det går åt några stycken av storlek större. Någon som har tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 13 December , 2005 Tack för tipsen – Jag bor i Sthlm – Men Gtbg är inte fel som inköpsställe. En liten bilresa med en massa kilo Zink kan vara värt resan om det bara är rätt pris. Dessutom är Gtbg en trevlig stad att besöka. Vet någon, som tilläggsinfo, kilopriset ”mellan tummen och pekfingret” på varven i Gtbg? Behöver svetsbara tackor på kanske 3-5 kg per styck. Såg en annons på webben om Zinktackor på 5,5 kg för ca 550 :- per st - 5 på var sida blir 5500 SEK - detta är inte vettigt tycker jag. Fanns förr folk som gjöt och sålde privat mycket billigt - var finns dom nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 13 December , 2005 Varför svetsa, när du kan skruva? Nästa gång du ska byta är det mycket enklare, precis som Ekelunden skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 14 December , 2005 Hej. Storleken på kontaktytan är inte kritisk så länge det är god kontakt mellan Zink och stål, det är en mycket liten ström som skall passera genom infästningen. Det går således utmärkt att bulta fast anoder. Oskyddat stål (som rostar) har en potensial på ca -650mV eller högre (lägre tal). Väl skyddat stål ligger normalt (i atlantvatten) på ca -900mV till -1040mV I många andra områden används en tunnare ledning eller rostfri tråd som kontakt mellan Zink och stål och det fungerar då utmärkt att placera anoden på en mer ändamålsenlig plats, dock måste ju både anod och katod vara nedsänkta i samma elektrolyt (sjövattnet)för att den galvaniska kedjan skall fungera. Hemmagjutna anoder är ju inte att rekomendera om man inte vet exakt vilken legering den innehåller, minsta avvik från REN zink försämrar korrotionsskyddet för din båt. Måla inte anoderna varken på baksidan eller någon annan stans. Det gör ju att anodens area mot elektrolyten minskar. Att svetsa fast anod eller mutter gör inte att det korroderar, anoden är där för att ta smällen i stället för stålet i den galvaniska kedjan. Det som gör att det korroderar är bruk av oren eller otillräkligt med zink. Är man noga med att inte ha några rena stålytor utan målar på alla repor etc blir strömningen mindre och anoden håller längre sedan det är en mindre öppen stålyta mot sjön som den måste skydda. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 14 December , 2005 Hej igen Nu börjar det bli svårt. Bulta fast med alla fördelar det medför - OK.-Måla baksidan-OK. Men materialvalen? Rostfria bultar? Rostfritt är INTE rostfritt i vatten, bara i luft = syre, - Då bildas oxidhinnan som skyddar stålet, RF är egentligen snabbrostat,( som aluminium i masten, dessa funkar oxå som offeranoder i vatten)-. RF är ädlare än stål och därmed offras ju stålskrovet.Utanpå detta sätts zinkanoden som har ett ingjutet plattjärn av vanligt bondstål . Så sänker vi ned detta i saltlösning. Zinken offrar sig för allt, och skrovet för det rostfria? Är det fel tänkt? Satte en gång i min ungdom ett rostfritt extraroder på en stålbåt - zinkanoder försvann blixtsnabbt och massvis med blåsor uppträdde på bottenfärgen(epoxi) Rodret isolerades med epoxi - blev aldrig bra - byttes ut till skräpstål och problemet var löst. Nu till frågan - är det rätt med RF bultar fastsvetsade i skrovet med zinkanoder fastsatt med ingjutet fästjärn av bondstål? Tack för mail om kontakter och priser - återkommer efter jul! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 14 December , 2005 Måla baksidan låter OK. 1,5m mellan anoderna låter också OK sedan spänningen minskar med avståndet. Rostfria bultar kommer inte göra så stålet rostar så länge du har anoder då dess ofras både för stålet och RF. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
eruts 0 Postad 15 December , 2005 Tack för alla givande synpunkter - Så länge du har anoderna kvar skriver Ricky. - Vad händer om Zinken av någon anledning snabbt offras (marinor med jordfel) eller av någon anledning har/får dålig kontakt i skruvförbandet, då funkar inte anoden och skrovet blir genast oädlare än de rostfria bultar o vidhängande muttrar som är fastsvetsade i skrovet. Med tanke på min tidigare erfarenhet med rostfritt roder är jag lite vaksam mot rostfritt på stålskrovet. Kortvarigt är det inga problem, men torrsätter man mellan långa perioder pga varvskostnader...? OK - man tittar efter ibland, min undran kanske är lite överdriven och mer teoretisk men ändå lite intressant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 16 December , 2005 Det går lika bra med svartstål i bultarna, så länge anoderna gör sitt jobb rostar det inte. Anledningen att det rostar då båten kommer upp på land är att anoderna inte jobbar då de inte ligger i samma elektrolyt som katoden, något som krävs för att den galvaniska kedjan skall uprätthållas och anoderna skydda katoden. Lycka till. Rickywww.smuggler.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser