Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
lods

Motorfunderingar 2cyl vs 3cyl

Rekommendera Poster

Hej! Skall uppgradera till en Yamaha 30 hp (beg runt 90-96) och har nu upptäkt att det finns både 2 och 3 cylindriga. Finns det några uppenbara för eller nackdelar med det ena eller det andra. Den 2 cylindriga verkar vara en enklare konstruktion, vilket borde innebära att den är driftsäker och bekymmersfri (Ingen VRO-pump, en förgasare, lättare). Eller har den 3-cylindriga uppenbara fördelar i prestanda eller bränsleekonomi. Har ni några synpunkter eller erfarenheter? /Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu..

Har yamaha 3 Cyl 30hk ?

Jag Skulle nog valt den 3 cyl , Är Priskilnaden stor ?

bler en gämnare gång, inte lika stora vibrationer med en 3cyl.

Sen förstår jag inte frågan riktigt, (Ingen VRO-pump, en förgasare, lättare)   hur menar du ?

// mvh henke 10.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen VRO = blanda själv = en grej mindre som kan krångla. En förgasare =  den 3 cylindriga har 3 förgasare (om jag tolkat sprängskisserna på nätet rätt) = enklare justeringar med en. Lättare = väger mindre (skillnaden var bara några kilo såg jag nu. 57 resp 60).

Har hittat en en 2 cyl till salu, så jag är i valet och kvalet att köpa nu eller vänta och se om det dyker upp en 3 cyl längre fram. Dom är rätt sällsynta begagnade. Var mest nyfiken på om det var några uppenbara fördelar med den ena eller den andra. Klart 3 cyl går jämnare. Får väl fundera ett litet tag till. /Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jo Men Yamaha har vell inga VRO pumpar ? jag förstår vad du menar med att slippa det där tramset , men dom har vell inte det på den årsmodellen ?

/ Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tjena,

Jag har kanske en Yamaha 40 hk - 90 som är riktigt fin i skicket. Funderar på om jag ska sälja den om du är intresserad. Har Powertrim och tilt. Själva motorn är faktiskt i riktigt fint, skick då den inte gått så mycket och var servad på marina varje år. Har fungerat som extrabåt. Du kan höra av dig om du är intresserad. Markus 0709-101200

Förresten, glömde å säga det. Den är 3-cylindrig, med inbyggd oljetank som alla Yamaha har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tjen ,

Har yamaha haft separat oljeblandning på sina motorer länge ? 

/ Henk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har haft den 2cylindriga, bra och pålitlig motor för pengarna. Men jag hade ett smeknamn på den \cementblandren\ för den skakade som en på tomgång och lät lika mycket som en när man gasade. Hade jag valet hade jag valt den 3cylindriga, båda är bra motorer dock!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...