Mackan80 0 Postad 11 December , 2005 Har fått intrycket av att Yamaha gör bättre motorer än Johnson / Evinrude. Stämmer det? Är Yamahan mer högkvalitativ? Går i köpetankar nämligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 11 December , 2005 satsa på yamaha jappsarna gör dom bästa utombordare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 11 December , 2005 1-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackan80 0 Postad 11 December , 2005 1-1....oavgjort... ska jag köpa båda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 11 December , 2005 Kika vid några bryggor där det ligger båtar som yrkesfolk använder, så har du svaret på din fråga... Jag gissar att runt 50% av dessa åker med samma märke, resterande är en blandning av övriga märken. Bara för att inte ge ett rakt svar, jag med ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marbleman 0 Postad 11 December , 2005 Gillar yamma stenhårt, har precis sålt den senaste jag haft. Ska åka Mariner ett tag, men jag önskar jag hade råd med en ny yamma 4 takt istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackan80 0 Postad 11 December , 2005 Johnson överlag - ok eller problemobjekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 12 December , 2005 Nja, det var en ny fråga. Den är ok, men 9 av 10 håller Yamahan högre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackan80 0 Postad 12 December , 2005 OK, tack. Känns som de får bli en Yamaha i första hand då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Immeln 0 Postad 12 December , 2005 Man kan också välja mellan Sushi eller Hamburgare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 12 December , 2005 hahaha du skojar va? Klart det är som att välja mellan sushi o hamburgare, Toyota Supra och en Ford Fiesta från 1988, jag menar yamahan kommer alltid attt funka du kommer aldrig ha några problem med den. Jag har haft en hel del båtar genom mitt liv, och jag har aldrig haft något annat än Yamaha, och aldrig haft några större problem. Motorerna startar alltid, går alltid bra och är hell sköna. Å andra sidan OMC motorer hör jag mest dåliga saker om, jag har en hel del kompisar som jobbar som båt mekaniker och alla säger samma sak, ska man ha nåt ska det vara Yamaha eller Merury. Ett stånde skämt på bryggan är att om man har en OMC motor behöver man aldrig oroa sig för bensin priser, för man kommer endå aldrig ut på sjön. Satsa på Yamaha, jag lovar dig du kommer inte ånga dig, och om du fortfarande inte tror mig, ring vilken verkstad som helst och fråga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trevia 0 Postad 12 December , 2005 Ring några verkstäder och fråga, dock inte märkesfirmor för då vet du ju redan svaret. Så gjorde jag när jag skulle byta och fick följande svar: Yamaha, driftsäkra men dyra att serva och dyra reservdelar om något händer, hopplöst att få loss bultarna i de äldre pga dålig alulegering. OMC lättmekade rejäla utan några direkta fel. Jag köpte ändå Yamaha!! Har vänner som tycker dom funkar bra, min förra motor var en Evinrude 1986 gick perfekt den också.Detta gjorde antagligen inte valet enklare för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackan80 0 Postad 12 December , 2005 Oj oj, ja valet blir ju inte lätt direkt, man kan ju bli schizofren för mindre... Men låter ju som om många utav er rekommenderar Yamaha. Har kollat runt lite å många har ju upp till 30% högre priser på Yamaha. Frågan är om det är värt priset...låter ju ändå som många utav er tycker det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 December , 2005 Om man får lägga en liten åsikt... Japanarna bygger pålitliga och bra maskiner det kan ingen ta ifrån dom... men dom är svårmeckade har dyra delar osv... Medans Johnson/evinrude har billiga delar och är lättservade men krånglar oftare... Men det finns ju så många mer märken Mercury/Marinter tex Ovan nämda Honda som enligt Mig gör dom bästa fyrtaktarna på marknade och var dessutom bland dom allra första... det är ju inte fören på senare år som Yamaha och övriga kommit ikapp... Sedan finns ju Tohatsu Suzuki listan kan bli lång... Men överlag så är en japanare att föredra då dom har minst antal kända fel detta syns inte minst i statistik och tesster från olika båttidningar mm. Sedan måste jag hålla med om att Evinrudes nya E-tec är en toppen motor men ack så dyr... Så mitt råd är läs tesster jämför priser osv... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 12 December , 2005 Det mesta av de 30% har du tillbaka på 2:a handsvärdet, det är högre på Yamaha. Jag håller inte riktigt med om att OMC är mera lättmekade, mest pga alla tumnycklar (åtminstone på äldre modeller), på Yamaha är det mm, betydligt lättare med verktyg. Möjligen att OMC har enklare konstruktioner, där har jag ingen åsikt. Jag har dock precis plockat ihop min hydrauldel på Yamahan efter renovering av tiltmotorn, inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 12 December , 2005 Japp, kolen var slut, kan du tänka dig...lite överambitiöst att plocka isär allt kanske, men nu är det rengjort och med ny olja mm. Bara för det gick så lätt :-) På OMC:n fanns ingen tilt, där gick VRO-pumpen sönder istället, om problemet låter bekant. Funderar på att byta tillbaka till min Johnsson från -86 den är nog bättre trots allt... Nä fy för Yamaha, sicken problemmotor där kolen slits. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 12 December , 2005 Finns inget fel eller rätt om båtmotorer. Jappsarna har bra driftsäkerhet (Bra elektronik). Men har en förmåga att vara dyra att äga. Och att det finns massor med båtmotormodeller. Blir värre när man ska få rätt del. När nåt pajat. Sedan ärjar dom mycket. Svårt att få bort bultar. Evinrude (Johnson) är lättmekade. Skapligt pris på delar. Lättare att få tag i dom rätta delarna. Går sällan sönder maskinellt. Utan kan paja när Cd-boxen lägger av (Mer vanligt än på en japps). Mercury är väldigt ojämna i kvaliten. Vissa modeller är dåliga från fabrik och tillverknings process. Suzuki har också väldigt bra motorer. Är nog ett slag bättre än Yamaha. Tohatsu är ju i klass med bägge dom andra jappsarna. Honda är skapliga. Men är ett aber att meka med. Är en ren mardröm att skruva på. Och förgasare är nu redan stenålder. SEn finns det ju vissa modeller av dom flesta båtmotorer som aldrig skulle lämnat fabriken. Ta Fichtmotorerna eller den trecylindriga 35 hk Johnson. Och det var under den tiden shejken förstörde Johnson fina rykten. Så 2 riktiga dåliga motorer av Johnson drar ju ner betyget. Plus alla Autolobe och andra liknande oljblandningsystem som dödat motorer i förtid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 12 December , 2005 Har själv fixat en del med Yamaha motorer, både fyrtakt och tvåtakt, tvåtaktarna är inte alls svår mekade, klart reservdelar är dyra när dom knappt går sönder men slitage delar är inte dyrare än några andra. Men som nån sa, smaken är som baken. Men jag hade aldrig gett mig ut i Bohuslän med en OMC motor....jag måste kunna lite på grejorna jag kör med, och jag litar till 100% på Yamaha. Sen tänk på att en beganad motor tappar lite i värde, och det du betalar extra för den kommer du spara in på senare. Om det är en ny Evinrude med Etech eller va det nu heter så hörde jag om en båtsäljare ( OBS inte båtmotor säljare) som vägrade \montera sån skit\ på sina båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 12 December , 2005 Evinrude har ju även ett andra namn även rodd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 December , 2005 Om jag var i det skedet att jag skulle köpa 4-takt hade jag valt Honda utan tvekan!!! Varför jo det säger sig själv Honda Uppfan såatt säga Fyrtaktsutombordaren och är idag fortfarande regerande mästare och har det största utbudet av fyrtakt utombordare... Någon skrev att Honda har förgasare på sina utombordare helt fel det var förr det i nutiden har honda presis som alla andra direktinsprutning av elektronisk typ... Honda fyrtakt är inte mer svårmeckad en yamaha av samma kaliber så vad är haken... Prismässigt skiljer det inget större mellan Yamaha och honda varken i inköp eller i reservdelspriser... Och det lilla det skiljer i pris tar man lätt hem när man sedan säljer motorn då honda har ett bättre andrahandvärde en Yamaha... Men om jag skulle köpa en ny maskin i dag så hade jag sattsat på en Direktinsprutad 2-takt där allt det bästa från både 2 och 4-takt finns. 2-taktarens styrka lättservad, samt 4-taktarens bränsleförbrukning och tyssthet det bästa från dom 2 världarna helt enkelt... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaptenkolja 2 Postad 12 December , 2005 Seagull inte att förglömma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 13 December , 2005 Ja, egentligen vilken som helst utan tilt, på den förra snurran var det halvautomatisk tilt. Dvs jag använde stenarna på botten som tilt motor, i lagom fart kunda man få den att slå nästan ända upp (halvautomatik), funkade varje gång och inga kol behövde bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackan80 0 Postad 13 December , 2005 ...inget å rekommendera. Att gå syd om nordmärkena brukar vara en dyr tilthistoria. Får bli en [motorval ej bestämt, men diskussionen pågår ju] med tilt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter_e 0 Postad 13 December , 2005 Har inte alla märken en eller någon svag modell samtidigt som de har fått in fullträffar också? Har aldrig haft en Yamaha, men hade en Mariner 9,9 ifrån 80-talet baserad på någon Yamaha modell. Super motor plus att den kändes mycket starkare än 9,9 hk. De 3 Evinrude/Johnson som jag har haft, tycker jag har varit robusta och pålitliga maskiner: 20 hk Evinrude sent 70-tal, gick alltid ingen service men tung att dra igång. 40 hk Johnson känslig med choken, men aldrig några problem. 85 hk Johnson V-4, ifrån 1980, törstig och pålitlig. Nästa motor Yamaha (eller ev Mercury Optimax) Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 14 December , 2005 Nya Optimaxerna e fina.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunhome 0 Postad 25 December , 2005 Om du är ute efter en fyrtaktare så ryktas det att Selvas motorer kommer att ha Yamaha på kåpan nesta år. Selva är billigaste 4-taktarn. Vissa menar t.o.m. att det är den besta. Det kan jag inte gå god för, men vill Yamaha ta över, så är det värt att ta Selva på allvar. Dom gör enkla konstruktioner o lösningar. Det kanske gått lite för långt med utveklingen av 4-takters. Dom väger o kostar alldeles för mycket. Fråga nån förhandlare om Selva o hör vad dom tycker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 December , 2005 Hej, I USA brukar Yamaha utombordare, 2- och 4-takt, rankas högt av ägarna i J D Powers undersökningar. 2005: Yamaha 2-takt fick högst ranking Länk 2004: Yamaha 4-takt fick hög(st?) ranking. 2003: Yamaha 2- och 4-takt fick högst ranking. Hyfsat betyg av ägarna alltså. Kör själv Yamaha (4-takt, F115) och är nöjd hittills. Har en 2003:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 25 December , 2005 Den dagen motorn krånglar, vill du ha nära till verkstad/reservdelar... En sak som kan/bör påverka valet också ;-) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 25 December , 2005 Selvas 4-taktare ÄR Yamaha och har så varit en tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser