Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Stefancomfl

Rost aluminium

Rekommendera Poster

Hej

Jag har rost på diverse mantåg och badplattform (aluminium) Rosten åter kommer trots autsol och vaxning. Finns det något medel som funkar bättre än ovanstående.

Tacksam för råd.

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Är du säker på att det är rost...??? Mig veterligen så rostar inte aluminium, men oxiderar, rostfritt kan däremot bli rostmärken på speciellt av saltvatten om det inte är syrafast....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare sagts... -är du säker på att det rör sig om aluminium?

Har du rost på aluminium eller annat material som inte kan rosta kommer det förmodligen av att du eller någon båtgranne slipat med vinkelslip eller liknande och låtit slip-sprutet träffa den yta som nu rosten syns på.

Det kan vara bökigt att få bort detta och den bästa lösningen tycker jag är en rejäl maskinpolering som går lite djupare än att hand-gnida med autosol.

Lycka till.

www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är rostfritt, så använd någonting som heter karborondum, annars instämmer med föregående talare, autosol....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak är säker: Det är inte aluminium som rostar. Eftersom du har så mycket så verkar teorin pm en slipande båtgranne trolig. Annars kan små flisor från handverktyg (skruvmejsel, skiftnyckel od.) ge upphov till rostränder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er.

Jag har också råkat ut för samma fenomen på fribordet på min Silver Hawk. Det uppstår några små områden med rostprickar som enkelt putsas bort varje höst i samband med tvättning. Jag tror att det vid tillverkningen av båten lämnat lite material (järn/stål) från någon slipmaskin ed. i porerna vid någon typ av bearbetning de gjort. För mig har som sagt rostprickarna enkelt försvunnit med helt vanlig rotborste.

Hälsn,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...