Spinspider 0 Postad 10 December , 2005 Vid mastavtagningen upptäckte jag att det endast fanns EN skruv i mastfoten, trots att det finns plats för två (dock verkar hålet för den saknade skruven vara lite skadat). Klicka på bilden för att förstora! Och dels märkte jag att mastfästet i skrovet inte har några egentliga skruvHÅL, utan bara jack där skruven/skruvarna från mastfoten kan glida ned. Är detta en normal fästanordning, och räcker det verkligen med en skruv i mastfoten för att hålla fast masten i fästet på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 10 December , 2005 Så brukar det se ut på de flesta master. Det finns även en annan typ där masten är fixerad på en försänkning med en upphöjd ram runt som på Maxi:s egna mastprofiler, Och när masten är stagad med det trycket som vanten ger så finns det inga större risker med att masten skulle trilla i sjön. Om det var det du var rädd för. /Wille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredrik_J 0 Postad 10 December , 2005 Däremot kanske det vore bra med sprint i båda hålen? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 12 December , 2005 På min segelbåt, en liten Hydra, har jag just en mastfot med ett hål isätllet för ett hack. Hemskt praktiskt när jag ska masta på och av, behövs ingen mastkran. Två personer gör enkelt jobbet på några minuter, i nödfall kan jag även göra det själv. Men OK, det är en liten båt (6 m) med en lätt mast. MVH, G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser